För lite drygt två år sedan störtade piloten Andreas Lubitz, med avsikt och berått mod, sitt passagerarflygplan rakt in i ett berg i franska Alperna. Lubits hade låst in sig ensam i cockpit, tog kontroll över planet, sänkte flyghöjden och ökade farten tills katastrofkraschen var ett faktum. Flygplanet, en Airbus A320-211, gick i tusentals småbitar och alla 150 personer ombord omkom. Genast påbörjades samtal och samverkan kring hur liknande händelser skulle kunna motverkas i framtiden. Snabbt formulerades den så kallade "Lubitz-regeln" där EASA införde en rekommendation om att det alltid måste finnas två personer på flightdeck. Minst en av de två ska vara pilot med erforderlig
pilotutbildning. Om en av dem lämnar flightdeck måste en annan besättningsmedlem kliva in tills piloten återkommer.
EASAs rekommendation revideras för ett år sedan och ger nu varje flygbolag möjligheten att själva avgöra huruvida de vill följa "Lubitz-regeln" eller arbeta med sin säkerhet på andra sätt.
Nu meddelar Lufthansa att de inte längre kommer att fortsätta med tvåpersonsbemanningen i cockpit. Flygbolaget menar att det är extremt låg risk att något liknande händer igen och att man inte ser att två personer i cockpit nödvändigtvis höjer säkerheten. Efter omfattande riskbedömningar kring säkerhet under flygning har man snarare sett att sådana rutiner stör det vardagliga arbetet ombord. Nya säkerhetsrutiner införs istället kring den psykologiska utvärderingen som görs vid rekrytering och anställning av piloter. Handledning, tätare dialog mellan bolaget och dess besättningspersonal samt omformulerade anställningsvillkor ska också motverka olyckor som liknar den då Andreas Lubits kraschade i Alperna.
Austrian Airlines och SWISS är andra flygbolag som meddelat liknande beslut om att inte längre följa rekommendationerna om två i cockpit. Fler kan tänkas välja samma väg.
(Bild och info från Flygtorget)