Med bara en vecka kvar till värsta julruschen och endast ett par veckor till nyårsafton går den svenska handeln på högvarv. För att fylla alla våra julklappshögar, dignande julbord, festpyntade hem och sprakande nyårsmiddagar behöver tusentals butiker och affärskedjor ha full rull på sin hyllor och alla sina lager. Flinka händer, snabba fötter och många truckar jobbar för att göra julen god och nyåret gott.
Mitt i julstressen är det lätt att olyckor händer och några av de av de vanligaste arbetsplatsolyckorna sker faktiskt just i lagerarbete. Truckar är de maskiner som utan jämförelse är inblandade i flest olyckor på svenska arbetsplatser. Totalt sker 800 truckolyckor varje år och många av dem klassas tyvärr som allvarliga. Två av tre truckolyckor sker i just lager- eller produktionsmiljö, var femte inträffar på lastkaj eller liknande. Vanligaste skadorna är kollisioner eller klämskador, mer än en person om året omkommer i samband med sådana truckolyckor. Hundratals är lindringare men ställer ändå till problem.
De vanligaste orsakerna till dessa tillbud är dåligt anpassad trafikmiljö, fel på trucken, bristfällig skyddutrustning eller att maskinen helt enkelt använts fel. Alla dessa orsaker bottnar i sin tur i alltför dålig arbetsmiljö, slarv eller okunskap.
Det är tydligt att bra arbetsmiljöarbete minskar olycksriskerna. Så gör även utbildad och kompetent personal - om både de som leder arbetet och de som kör truckarna vet vad som gäller hålls säkerheten på en hög nivå och arbetet löper både smidigare och tryggare.
Förutom sveda, värk och problem för de truckförare som drabbas kostar olyckorna även mycket pengar för arbetsgivaren. Sjukskrivningar, produktionsstopp, förseningar, förstört material och omfördelning av resurser är inte ovanligt om något allvarligare tillbud inträffat. Det har man oftast varken råd eller tid med, så det är en mycket god investering att se till så alla har koll och rätt kompetens för det arbete man gör och de maskiner man hanterar.
En truck får, enligt lag, bara användas av den som har dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper för detta. Ett bra sätt för arbetsgivare att se till så att alla arbetstagare har goda kunskaper är att förvissa sig om att alla truckförare gått en truckförarutbildnig och har
godkänt truckkort. I dessa brådskande jul- och nyårstider kan det ibland slarvas med säkerställandet av detta. Extrapersonal tas in bland lager, lastkajer och enklare transporter men även för alla dessa "säsongasarbetare" är rätt kompetens och rätt förarintyg av yttersta vikt - för allas skull. För att julen ska bli god och nyåret gott.