Tågplan för 2017 påbörjad

tåg

Kapaciteten på det svenska järnvägsnätet är begränsad och där finns naturligtivs bara möjlighet att rymma ett visst antal tåg. Pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg och godståg ska samsas på en järnväg som till större del består av enkelspår. Utrymme måste också ges för banarbeten eftersom behovet av underhåll är stort. För att fördela kapacitet, utrymme och användning av spår eller spårområden görs varje år en så kallad tågplan. Tågplanen är en omfattande och rikstäckande tidtabell där det fastställs fastställs vilka tågoperatörer och bolag som får köra var och när på det svenska järnvägsnätet. Det är the master-plan för alla som jobbar i tågbranschen; lokförare, ombordspersonal och operatörer av olika slag.

Eftersom många operatörer vill vara med på jänvägsbanorna sker årligen en tydlig planerings- och tilldelningsprocess. I alla EU-länder sköts tågplaneringen av en statlig organisation avskild från tågoperatörerna, i Sverige är det Trafikverket som ska fördela järnvägskapaciteten på ett konkurrensneutralt och samhällskonomiskt bra sätt.

Processen för tågplanen 2017 har redan startat genom att Trafikverket gjort en tydlig beskrivning av järnvägsnätet under det kommande året. I beskrivningen syns sträckningar, möjligheter och behov. Med järnvägsbeskrivningen som underlag har trafikoperatörerna ansökt om att få köra sina tåg med önskade tidtabeller. Nu startar Trafikverkets stora arbete med att få ihop önskemål, behov och förutsättningar på bästa sätt. Konstruktionen av en tågplan liknas vid att lägga ett stort pussel där 1,5 miljoner tågresor ska kombineras med 2.200 banarbeten på en begränsad yta.

Persontåg, godståg och arbetståg ingår i arbetet, medan regionaltrafik och pendeltåg inte ingår i denna större trafikplan.

Inför nästa år, 2017, har 45 företag ansökt om att få köra sådana långväga tåg på den svenska järnvägen. Av de 45 företagen vill 24 köra persontåg, 15 köra godståg medan resterande gäller uppställningskapacitet, parkeringar och verkets egna behov av banarbeten.

Under våren och sommaren ordnas samverkansmöten, diskussioner förs på många håll samtidigt och de som ansökt får möjlighet att lämna önskemål om justeringar. Ett första utkast till tågplan presenteras i början av juli, sedan ges tid för ytterligare synpunkter och eventuell konfliktlösning. Den slutliga tågplanen för 2017 fastställs i slutet av september och börjar gälla 11 december. Då är det nyårsafton för tågtrafiken!