I norra Sverige börjar segelsäsongen så smått gå mot sitt slut och det blir åter aktuellt att masta av din båt. Många båtar kan mastas av eller på utan kran, men för många andra behövs stöd av en mastkran. Vid flertalet hamnar, bryggor och båtklubbar sköts mastkranen av en hamnkapten eller annan ansvarig. På vissa håll får medlemmarna själva hantera kranen. Viktigt är att varje person som sköter eller klättrar i kranen har kompetens för detta. Formell kranförarkompetens fås genom en kortare utbildning där både praktiska och teoretiska kunskaper säkerställs, utbildningen innehåller moment kring både manövrering och säkerhetsutrustning. Att hantera en mastningskran kräver skicklighet och det är viktigt att man vet vad man gör – skador på material och människor kan annars lätt uppkomma. Dessutom gäller troligen inte din båtförsäkring eller hemförsäkring om olyckan skulle vara framme när inte mastningen skötts korrekt.
Kranens huvudsakliga uppgift vid av- och påmastning är naturligtvis att hålla upp segelbåtens mast då den sätts på plats eller lyfts bort. Arbetet kräver, förutom kranföraren, ytterligare en eller två personer för att hålla och lossa/fästa mastens skruvar, bultar och tillbehör. Förutom arbetet vid kranen går en hel tid åt för att hålla koll på linor, vajrar och tillbehör, justera rigg och hantera bommar, tvätta masten och packa segel.
Det är mycket att tänka på inför ”avmastningssäsongen” och ett första steg är naturligtvis att se till att du som behöver kran i arbetet får hjälp av en kompetent person eller att du själv ser till att skaffa
godkända kran- och maskinförarbevis.
(Bild: www.livetombord.se)