I två år har flygplatsen i Örnsköldsvik flygletts från Sundsvall. Det är världens första fjärrstyrda flygledartorn där kameror och modern teknik sköter "flygledarjobb" på plats, utan mänsklig närvaro. Bilder och information skickas till Sundsvall där flygledare dirigerar och leder trafiken på distans. Inom kort är allt klart för att även Linköping ska flygledas likadant. Verksamheten uppfattas som succé och hela världen tittar nyfiket på Örnsköldsvik som en pionjär för framtiden flygledning.
Luftfartsverket (LFV) är den myndighet som sköter Sveriges flygtrafiktjänster för civil och militär luftfart. Tillsammans med Swedavia, som äger och driver de staliga flygplatserna, har de en uttalad avsikt om att ytterligare fem flygplatser ska drivas på liknande sätt genom fjärrstyrning från Arlanda. Nyligen startade de en upphandlingsprocess för att hitta lämpligast samarbetspartner till fjärrstyrningssystem för Östersund, Umeå, Visby, Kiruna och Malmö.
Örnsköldsvik-Sundsvall kan ses som ett lysande exempel på att tekniken och arbetet fungerar. Många positiva röster har höjts - inte minst från Luftfartsverket som dessutom äger 41% i det bolag som utvecklat systemen i Örnsköldsvik. System som kan bli aktuella även för de kommande flygplatsernas fjärrstyrda verksamhet.
I motsats till de positiva rösterna höjs samtidigt hård kritik och stor oro från andra aktörer: Flygledare har uttryckt oro att systemen kan ha svårt att klara platser som är mer trafikerade än den lilla flygplatsen i Ö-vik. Man har även starka invändningar mot att en flygledare ska leda trafik på flera flygplatser samtidigt och riskera att tappa fokus eller få svårt att hålla isär flödena på de två platserna. Flygläkare inom sjukvården känner oro för teknikproblem, särskilt vid krissituationer då krav på back-up-planer alltid är höga. Allra tydligast är dock kritiken från Försvarmakten som i nuläget inte accepterar att Visby flygleds på distans från Arlanda. Man menar att detta kommer påverka försvarets operativa arbete negativt och säger därför nej till nuvarande förslag. Försvarsmakten har veto i denna typ av frågor och därmed stoppas den planerade distansledningen på Visby.
Även den stora aktören Svensk pilotförening, fackförbund för landets
yrkespiloter, är i nuläget kritiska till satsningarna. Pilotföreningen uppfattar inte att det finns tillräckligt stor säkerhet i att ersätta en kunnig yrkesperson med kamera och bildöverföring idag. Det är främst säkerheten kring att utrustning och bildöverföring inte kommer att störas eller påverkas som känns osäker. Visserligen används dubblerade tekniska nät, men ändå har Örnsköldsviks flygplats redan behövt stänga ett par gånger senaste året. Ordförande i Pilotföreningens säkerhetskommitté, Thomas Gustafsson, säger till P1 att man även tycker att processerna går alltför fort och det har varit svårt att få svar på alla frågor.
"Ju mer vi lär oss, desto fler frågor dyker upp", säger Thomas Gustafsson. Och just nu finns fler frågor än svar.
Samtidigt, parallellt med den ovan beskrivna oron över utbyggd fjärrstyrning, diskuteras även huruvida det bolag som levererat systemen till Örnsköldsvik har mutat eller på andra sätt påverkat svenska myndigheter och eventuella samarbetspartners inför den nyligen påbörjade upphandlingen av Swedavias fjärrstyrda flygplatser. Frågan är känslig och ännu har nog inte sista ordet sagts.