För sjunde gången har varumärkesföretaget Differ genomfört undersökningen och utmärkelsen ”
Sveriges Grönaste Varumärke”. Drygt tusen personer från hela landet har fått bedöma miljö- och hållbarhetsarbetet hos 86 företag inom branscherna dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek.
SJ och
Coop vann och delar nu platsen som det grönaste varumärket. Det är femte året i rad som SJ rankas högst bland ett åttiotal varumärken i åtta olika branscher.
-
Utmärkelsen visar att SJ spelar en viktig roll i samhället och för Sveriges ambition att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer, säger Erica Kronhöffer, hållbarhetschef på SJ.
SJ har ett starkt varumärke vad gäller hållbarhet och det är allmäånt känt att tåget är ett miljömässigt bra val. SJ:s tåg drivs helt av förnybar el från vatten och vind, sedan 1994 har alla SJ:s resor Bra-Miljö-märkning från Naturskyddsföreningen. Och sedan ett drygt halvår tillbaka är alla bistrovagnar, och därmed alla rätter som serveras ombord, KRAV-märkta.
Tågbolagets rullande bistros använder svenska råvaror, mycket ekologiskt och vegetariskt. Allt från godis och pannkakor till varma trerättersmenyer är ekologiska. I maj månad uppdaterades menyerna och följer säsongens smaker och varor – nu är sommarnyheterna på plats!
De allra flesta som arbetar ombord på längre tåglinjer äter på valfritt ställe under sina eller tar sig ett mål i bistron. Det som serveras där blir alltså både en matsedel för resenärer och för personal som så önskar. Funderar du på att ha bistrovagnar som personalmatsal, gå en tågyrkesutbildning och så småningom jobba som
lokförare eller tågvärd ombord – läs mer här!