En flygplanssteward i USA har nyligen åtalats för att ha tänt eld på en av de bakre toaletterna under en inrikesflygning till Detroit. Personalen släckte snabbt och skickligt den anlagda branden medan piloten fick tillstånd att göra en snabbare säkerhetslandning. I efterhand visade det sig att den steward som genomförde släckningsarbetet även var den som startat branden. Han tände elden med flit och kan i nuläget inte ange någon orsak till varför.
Flygsäkerhet ombord –
så att alla vet vad som ska göras om en liten eller stor olycka uppstår – är naturligtvis helt centralt för alla flygbolag och alla aktörer inom flygbranschen. Ombord på passagerarflyg har kabinbesättningen ansvaret för säkerheten bland alla resenärer i kabinen. Att hjälpa alla på plats, sälja dricka och sköta servering är inte deras huvudsakliga uppgifter även om det bidrar till trivsel och därmed även säkerhet (likaväl som inkomster) på flygningarna.
I Sverige och EU ska all kabinpersonal ha en gedigen säkerhetsutbildning och de går alltid igenom regelbunden fortbildning kring säkerhet ombord. En kabinbesättningsmedlem som arbetar, eller har tänkt arbeta, på trafikflyg måste dessutom ha ett så kallat
kabinbesättningsintyg. Detta utfärdas efter godkänd grundutbildning till flygvärdinna, steward eller annan ombordpersonal.
Varje kabinbesättningsmedlem och flygoperatör måste numera förvara och kunna visa upp giltigt kabinbesättningsintyg tillsammans med en lista på vilka typer av flygfartyg som personalen har utbildning för att jobba på. Utbildningarna måste vara dokumenterat godkända och finnas nedskrivna i kabinbesättningsintyget. Transportstyrelsen reglerar hur och hos vem intygen kan utfärdas i Sverige, men reglerna är lika i hela EU.
Nya kabinbesättningsintyg utfärdas till den som har klarat särkilt prov efter en godkänd grundutbildning. Äldre besättningsintyg, som är utfärdade enligt myndihetsstandarder innan 2013, räknas också som godkända och ska översätts till aktuella. Personal som inte uppfyller alla krav på utbildning och erfarenhet måste gå en kompletterande utbildning för att få godkända intyg.
Kabinbesättningsintyget gäller sedan så länge du är aktiv inom besättningsyrket och regelbundet jobbar på flygningar. Om du inte varit yrkesaktiv på fem år återkallas intyget. Om du misskött ditt uppdrag kan intyget upphävas tillfälligt eller helt återkallas – och du kan därmed inte arbeta som flygvärdinna eller steward mer. Vi får anta att så är fallet med den anställde som tände eld i planet till Detroit - även om han visade perfekta kunskaper i att släcka branden ombord.
För den som vill skaffa nytt besättningsintyg, oavsett om det är som helt ny i yrket eller efter en tids bortavaro, måste en ny grundutbildning och nya prov alltid genomföras. Läs mer här
om kabinpersonalsutbildning.