Sedan april har SAS och piloternas fackförbund, både i Norge och Sverige, diskuterat årets kollektivavtal och lönesättningsprinciper. Vi midnatt igår, 8 juni kl 24.00, skulle förhandlingarna avslutas och om inte överenskommelserna då var klara riskerades konfliktåtgärder.
I Norge meddelade arbetsgivaren SAS, strax efter midnatt, att förhandlingarna fortsätter trots passerad deadline. Man hoppas på en lösning inom kort och piloterna arbetar som vanligt så länge förhandlingarna pågår.
I Sverige har Pilotföreningen gått ut med varsel om strejk för 300-350 piloter från imorgon fredag. De som varslats flyger på kortlinjeflyg, främst inrikesresor, till och från Arlanda. Långdistansflygningar berörs i nuläget inte. Vid en strejk kommer inte planen kunna lyfta och detta påverkar självklart resandet för SAS resenärer. Facket menar att strejk är det medel som finns för att trygga goda och rimliga avtal för sina medlemmar.
Pilotföreningens krav är omfattande och motsvarar kostnadsökningar på 10 procent, vilket är nästan fem gånger mer än vad andra yrkesgrupper i flygbranschen har fått i årets avtalsförhandlingar. Mattias Dahl, VD för svenska flygbranschen, påpekar att ”
branschen är hårt pressad och kan inte bära kostnadsökningar som vida överstiger vad andra på arbetsmarknaden har fått”.
SAS säger sig vilja fortsätta den positiva anda som nåddes vid förhandlingarna förra året och som arbetsgivare har man gått med på löneökningar inom ”standard-ramen” som övriga yrkesgrupper på arbetsmarknaden kommit överens om. Tills man vet hur utvecklingen går under dagen kommer man att hålla alla informationssidor och sociala medier uppdaterade samt personligen kontakta resenärer som kan beröras av en eventuell strejk.
Mattias Dahl skriver i en debattartikel idag att det med rätta ställs hårda och tuffa
krav på den som vill bli pilot eller vill gå annan
flygutbildning. Han påpekar att piloter är en viktig och uppskattad yrkesgrupp som ska ha bra lön och förmånliga villkor. Han lägger dock till: "
Den svenska flygbranschen sysselsätter idag cirka 40 000 personer, ofta i högkvalificerade och forskningsnära arbeten. Om vi ska kunna behålla dessa arbetstillfällen i Sverige och klara av att ställa om till ett hållbart flyg som kan erbjuda många och konkurrenskraftiga resor måste branschens alla aktörer arbeta konstruktivt tillsammans. Tiden då flyget kunde kosta på sig att skicka räkningen vidare till resenärerna är över"