Nya regler för drönare sommaren 2016?

flyg
På senare år har det blivit allt vanligare med flygning av så kallade drönare, både för privat bruk som fritidssysselsättning och i kommersiellt syfte.

Drönare är obemannade flygfarkoster som styrs via fjärkontroll. Vissa kan vara helt autonoma, men allra vanligast är att en förare fjärrstyr drönarens start, landning, flygning och de uppgifter som utförs i luften. En annan term som används är engelskans ”UAV” (Unmanned Aerial Vehicle) och då menas oftast både farkosten och all kringutrustning som används för att starta, landa och flyga.

Drönare kan vara små lätta plan som kastas upp i luften med handkraft, mindre eller större apparater för fotografering eller jättestora flygplansliknande maskiner för attackerande krigsföring – och alla möjliga storlekar däremellan. De kan se ut som flygplan eller de kan ha flera rotorer och se ut som helikoptrar.

När du flyger drönare är du skyldig att följa de lagar och föreskrifter som gäller för all luftfart. Hittills har reglerna för att flyga drönare i Sverige varit ganska enkla:

- Flyg inom synhåll; aldrig högre än 120 meter eller mer än 500 meter ifrån dig.

- Håll koll på flygplatsernas kontrollzoner som ibland sträcker sig miltals från själva flygplatsen. Det är förbjudet att flyga där utan särskilt tillstånd.

- Det är även förbjudet att flyga över fängelser, kärnkraftverk och nationalparker

- Håll avstånd till människor och djur, flyg aldrig över folksamlingar och se till att ingen skräms eller utsätts för fara.

- Visa hänsyn genom att aldrig störa eller fotografera människor.

- Den som tjänar pengar på sin flygning eller gör det på uppdrag av någon måste ha särskilt tillstånd från Transportstyrelsen.

Nu pågår ett arbete för att ta fram nya föreskrifter kring flygning med drönare. Syftet är att överse möjligheterna för att tillåta använding av drönare på låg höjd, under 50 meter, inom en flygplats kontrollzon – utan att ha kontakt med flygtrafikledningen. Kanske kan man minska separationskraven mellan drönare och vanliga luftfartyg, men naturligtvis måste allt detta ske med fortsatt stor säkerhet.

Målet är att de nya reglerna kan träda i kraft till sommaren 2016.