I både Stockholm och Göteborgs vackra skärdgårdmiljö samsas stora handelsfartyg och passagerarfärjor med fritidsbåtar och små privata farkoster. Ibland kan svåra och farliga situationer uppstå i mötena mellan mindre fritidsbåtar och större fartyg. Även om mötena inte alltid är osäkra blir upplevelsen ofta en aning obehaglig då stora och pyttesmå farkoster möts till sjöss, oavsett vilket skepp man befinner sig på. Därför har det länge funnits önskemål om att dela upp båttrafiken i olika leder för olika typer av båtar.
Några av de mest trafikerade farlederna i Sverige är de som finns kring Göteborgs hamn. Här delar tiotusentals fartygrörelser med tung trafik utrymme med små fritidsbåtar. Redan för ett år sedan planerade Sjöfarsverket att här skapa en särskild farled för fritidsbåtar, men förberedelserna blev inte klara inför den säsongen. I höstas och vintras gjordes dock tydligare mätningar och under våren har märkning av en ny led genomförts. Nu är fritidsbåtsfarleden i Göteborgs skärgård invigd!
Farleden sträcker sig från Böttö in till Göteborgs hamn. Sträckningen har skett i samarbete mellan Sjöfartsverket och den lokala Kryssarklubben, i samråd med Göteborgs hamn och mindre båtklubbar. Den nya leden har ett djup på minst tre meter och är utmärkt med nio nya kardinalprickar. Delar av sträckan går i områden som många fritidsbåtar redan vistas, men en stor del av fritidsbåtarna har tidigare även valt att gå i stora farleden bland de stora färjorna och världens största containerfartyg. Nu slipper man det.
I sommar kan äntligen
fritidsskeppare och båtförare ha sina egna farleder, en trygggare omgivning och säkrare färder till sjöss.
Om och när man som fritidsskeppare måste ändå blanda sig med tyngre trafik behöver man tänka på att alltid iaktta stor försiktighet. Det gäller att alltid hålla utkik - det du ser med blotta ögat är alltid en bättre sanning än något annat då allt inte ens syns på en radarskärm. Du själv ska alltid vara tydlig med att visa dina avsikter i god tid och tänk på att stora fartyg ofta rör sig snabbare än du tror. De har ofta skymd sikt hundratals meter föröver och inte sällan en hel sjömil som stoppsträcka.. Det gäller alltså att synas i tid, och i mörket ansvarar du för att använda lanternor eller liknande ljus så att du syns ordentligt. Oavsett hur nära ett stort skepp du planerar att hamna.