Vid en- eller tvåmanssegling över Atlanten och i spännande kappseglingar till havs är en av de mest populära segelbåtarna Beneteaus Figaro-modeller. De är tåliga och snabba båtar med dubbla roder och vattenballast. De är relativt enkla i sitt utförande och har tagits fram av i nära samarbete med seglare för att skapa en rolig och bra båt för ensamseglare i vindar och vågor längs franska atlantkusten.
Figaro seglas oftast på en eller två man och är ofta starten för senare färder med andra båtar i exempelvis det utmanande seglingäventyret Vendée Globe - ensamseglarnas Mount Everestbestigning. I denna prestigefyllda långsegling används mestadels båtar som IMOCA 60, de seglar med foils istället för vattenballast och utvecklingen tyder på att det är just detta - snabba båtar med bärplan - som är framtiden!
I linje med detta lanserar nu ett av de största internationella segelbåtsvarven en uppmärksammad nyhet; Nästa generation inom Beneteaufamiljen - Beneteau Figaro III ä är utrustad med bärplan istället för vattenballast! Eftersom Figaromodellerna byggs som entypsbåtar innebär detta att man nu lanserar världens första serietillverkade enskrovs-seglare med bärplan!
Utseendet på Figarons bärplan ser ganska annorlunda ut än de gör på konkurrerande IMOCA 60; de är böjda åt motsatt håll och konstruktören menar att det ger bärplanen andra (och bättre) egenskaper. Bland annat kommer Figaro III ha väldigt litet motstånd i lätt vind och minskad avdrift vid full fart. Båten kommer att flyga fram!
Barlasttankarna har alltså helt tagits bort, kölen är djupare och kölfenan är smalare än tidigare modeller. Masten är flyttat en aning längre bak och ett bogspröt har tillkommit. Vid solosegling kan fatherstor, genua, fock och olika storlekar av gennaker användas som segel.
Redan till den kommande seglarsäsongen, sommaren 2017, finns testas några av de nya båtarna i havet och inom två år är den första serien om 50 båtar klar.
Drömmer du att segla en sådan över hav och oceaner? Längtar ditt äventyrarhjärta efter ditt livs segelupptåg? Ett första steg är att se till så du har rätt kunskaper och adekvata
båtförarintyg, god seglarerfarenhet och massa jäklar-anamma. Med det kommer du långt.
(Foto från Sail Universe)