Om en dryg månad ska pendeltågstrafik äntligen rulla fram på den nya Citybanan! Då kommer dubbelt så många tåg kunna rulla genom Stockholm, fler stationer för pendlare öppnas och förseningarna i trafiken väntas minimeras då pendeltågen får helt egna spår i tunnlar under staden medan de regionala tågen kan fortsätta ovan mark.
I nästan 150 år har alla tåg genom huvudstaden samsats på två spår, detta har varit trångt och klurigt. Sedan trafiktätheten ökat har det sällan gått helt smärtfritt. Spårområdet mellan Stockholm Södra och Stockholm Central har kallats "Getingmidjan" och snart är den inte längre ett hinder!
Innan pendeltrafiken kan rulla ner i sin nya tunnel, trafikera de nya spåren och anlända de nya stationerna måste naturligtvis de nybyggda spåren kopplas ihop med de gamla. Detta jobb är just påbörjat av Trafikverket och dess entreprenörer. De sista växlarna och de sista spårbitarna är strax färdigfixade. Medan dessa slutarbeten utförs kan resenärer få färdas med ersättningsbussar, men snart är det nya ljud i skällan och rakare rör på spåren: Från den 10 juli klockan 05.00 går pendeltågen enligt den nya tidtabellen - i den nya tunneln. Det gillar vi!
Gillar du tåg och är du intresserad av en tågutbildning kan vi rekommendera dig att läsa här om
tågutbildningar för lokförare och ombordpersonal.