Nu är sommaren här och alla som under säsongen tänker köra båt på svenska vatten behöver ha skaffat sig koll på prickar, sjömärken och sjöregler så att båtsäsongens äventyr blir både trivsamma, roliga och säkra. De som tänker framföra större fritidsbåt måste ha skaffat sig en
kust skepparexamen som bevis på goda kunskaper i navigation och säkerhet. För mindre fritidssegelbåtar rekommenderas
förarbevis för båt så att båtäventyren blir bra. I alla båtförarkurser lär man sig framföra båtar på bästa sätt och att ha koll på alla prickar, bojar och märken som nu ligger klara i sjöar och hav.
Varje höst och vinter orsakar väder, vind och is en hel del skador på sjömärken, bojar och prickar, i våra sjöar och längst kusten. Därför gör Sjöfartsverket årliga översyner av de tusentals sjömärken som de ansvarar för. I ansvaret ingår både drift och service av alla flytande sjömärken utmed de svenska kusterna samt i Vänern, Vättern och Mälaren. Så varje år plockas bojarna och prickarna upp på fartyg, besiktigas, tvättas, lagas och läggs ut igen på rätt plats. Arbetet med vårutprickningen brukar inledas i de södra farvattnen under mars och avslutas längst i norr i juni. Och för någon vecka sedan blev man klar med 2016 års översynsarbete!
I svenska vatten finns ungefär 15 000 så kallade säkerhetsanordningar – det vill säga bojar, prickar, märken, fyrar och kummel. Alla är alltså inte flytande och alla sköts inte av Sjöfartsverket. Ungefär hälften ägs och sköts av exempelvis hamnar, föreningar, marinor och kommuner med särskilt tillstånd. Om man, som privatperson, upptäcker fel på utmärkning, trasiga fyrar och bojar eller annat som kan påverka sjösäkerheten ska man kontakta Sjöfartsverket eller Trafikverket.
Det är naturligtvis viktigt att alla sjömärken och säkerhetsanordningar sitter på rätt ställe och fungerar väl. Exempelvis måste fyrarnas ljus alltid vara rätt i korrekt riktning för att navigation och varningssystem ska fungera, prickarna (stavformade, flytande sjömärken) måste tydligt markera grund och visa rätt i farlederna. De vanligaste prickarna är svartgula kardinalprickar som visar i vilket väderstreck vattnet är segelbart, de röda och gröna lateralprickarna visar hur och var farlederna går. Utöver dessa märkningar finns även punktmärken över grund, mittledsmärken över fria vatten och en hel del specialmärken som en skeppare och kapten ombord måste ha koll på!