Nu under vintern står många cyklar och vilar sig i förråd och garage, men snart är de igång igen! Under vintermånaderna har cykelbranschen sammanställt sin årliga rapport om 2016:s cykelvanor och cykeltrender. Den visar tydligt att tre trender stack ut från den senaste cykelsäsongen:
1. Elcyklar
2. MTB
3. Tjänstecyklar
På en ohotad förstaplats ligger "elcykelboomen" där försäljningssiffrorna stigit rekordartat och över en tredjedel av Sveriges vuxna säger sig vara villiga att köpa en elcykel. Motionsscykling och MTB har också ökat markant, liksom trenden med att använda tjänstecykel. Som bubblare på listan ligger den alltmer populära lådcykeln som ger miljövänliga löningar för packning och barnskjutsning.
Elcykeln - ett trampfordon med hjälpmotor - har alltså slagit igenom stort under de senaste åren och allt fler personer skaffar sig sådana fordon för att förflytta sig smidigare och enklare i vardagen. Många av elcyklarna som köps har en hjälpmotor med relativit låg effekt, men vissa har en högre effekt och kommer då att klassas som moped - något som inte alla har koll på.
Alla motoriserade cyklar som har en motor på 250-1000 Watt och kan köras i 25 km/timme definieras som moped klass II. För att få köra en sådan krävs hjälm och ett godkänt förarbevis. Förarbevisen regleras och utfärdas av Transportstyrelsen. Prov för denna typ av elcykel, liksom för alla mopeder, görs hos Trafikverket.
Mer om mopedkörkort kan du läsa här.
Är du tveksam till om ditt fordon är en cykel eller en moped? För att klargöra lite mer finns följande definitioner av vad som räknas som cykel. Dessa kräver inga förarbevis, men hjälm rekommenderas:
• Elfordon med trampor och motor på max 250 watt, som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km/h.
• Elfordon utan trampor med en maxhastighet på 20 kilometer i timmen, exempelvis el-scootrar.
• Självbalanserande fordon som exempelvis Segway