Många pilotdrömmar har startat med Concorde

flyg
För 55 år sedan inledde Frankrike och Storbritannien ett samarbete för att bygga världens snabbaste passagerarflygplan. Tanken var att utveckla ett plan med framtidens teknik, som kunde hinna ifatt alla andra civila och militära flygplan men även erbjuda sina passagerare en bekväm tur i överljudshastighet. Modellen kom att heta Concorde och blev det flygplan som gett upphov till flest drömmar om pilotyrke, ett lyxigt sätt att resa och ett bevis på att "not even the sky is the limit".

1969 gjordes de första flygningarna i överljudshastighet och 1976 startade de kommersiella passagerarflygningarna mellan London-Bahrain och Paris-Rio de Janeiro. Samma år avklarades turen mellan London-New York på smidiga 3,5 timmar!

Concorde var inte bara världens snabbaste plan, det låg även långt före sina konkurrenter gällande teknisk utveckling; de hade karbonfiberbromsar långt före alla andra och motorerna satt kvar i den höga farten tack vare datorstyrda luftinsläpp. Concorde var på många sätt mer avancerat än raketen Apollo 11 som tog de första människorna till månen. Även att vara Concordepilot var unikt: Det finns fler utbildade amerikanska astronauter än det finns piloter som kan handskas med ett Concordeplan. Pilotutbildning med denna specialkompetens blev få förunnat, men en dröm för många!

En känd berättelse från det glada 80-talet handlar om några amerikanska militärpiloter som närmade sig landning i en av dåtidens toppmoderna Blackbirds - USAs militärflyg som skulle flyga snabbare och högre än alla andra. Plötsligt blev de omflugna en Conorde som, trots sin fart, landade snyggt före dem. I Concorden satt flärdfulla Hollywoodstjärnor och sippade på champagne, i Blackbirden satt två snopna piloter i rymddräkt.

På 90-talet fick Concordeplanen märkbar konkurrens av Boeings jumbojets som flög fler passagerare billigare över Atlanten. 2000 orsakade ett Concordeplan en tragisk olycka i Frankrikeoch tre år senare togs modellen ur trafik. Concordes sista kommersiella flygningar gjordes i oktober 2003, med en tusenhövdad publik som beskåade de sista landningarna. Den absolut sista flygningen med en Concorde var turen från London Heathrow till slutstationen i Bristol 26 november 2003. Där har planet stått stilla sedan sedan dess. Nu i februari 2017 flyttas detta sista flygande exemplar av Concorde - in på Bristol Aviation Centre, ett flygmuseum där Concordeentusister kan se och uppleva sin "barndröm" igen!

Samtidigt tar amerikanska Blackbird revansch då de nyaste spionplanen ska kunna flyga London-New York på mindre än en timme. Målet är att fienden inte ens ska hinna gömma sig innan Blackbird SR-72 är framme ...