I september måste alla yrkesförare som kör godstransporter har ett så kallat yrkeskompetensbevis, YKB. Ett sådant fås efter minst 35 timmars särskild fortbildning som registreras hosTransportstyrelsen. De utfärdar sedan yrkeskompetensbeviset mot en kostnad på 150 kronor.
Hittills har branschen och myndigheterna oroat sig för att alltför få lastbilsförare påbörjat sina YKB-utbildningar och riskerar att inte få köra yrkestrafik i höst. Nu kommer dock det glädjande beskedet att allt fler är klara med utbildningen – även om tiotusentals inte är det!
Färsk statistik visar att lite drygt 47 500 yrkesförare genomgått den utbildning som krävs och det är nästan en fördubbling de senaste två månaderna. Ökningen går dock lite för sakta, kravet är nämligen att
samtliga 110 000 lastbilsförare i Sverige måste inneha och kunna uppvisa yrkeskompetensbevis från och med den tionde september i år.
Förutom att mer än hälften av förarna fortfarande måste göra sina utbildningar på kortare tid än ett halvår finns det även problem med att de som redan gått kurserna faktiskt inte betalat och fått sina YKB-kort utfärdade! Korten, det vill säga själva kompetensbevisen, tillverkas när en genomförd kurs är rapporterad och avgiften för beviset är betald till Transportstyrelsen. Man har ett år på sig att betala, om man gör det för sent eller inte tar ut sitt kort måste en ny fortbildning på 35 timmar genomföras.
Risken med att vänta länge med
att betala för korttillverkning är alltså att Transportstyrelsen inte har kapacitet att tillverka och skicka ut alla i tid.Transportstyrelsen uppmanar alla som vill ha sitt yrkeskompetensbevis klart före deadline, 10/9, att betala 150:- för tillverkningen senast 10/8.
Risken med att vänta länge med
att gå kurserna är att godkända kursanordnare inte har kapacitet att erbjuda kurstillfällen. Det är alltså hög tid att påbörja sin YKB-fortbildning om man inte gjort det ännu. Läs mer om
yrkeskompetensutbildning för både bussförare och lastbilsförare här.
Den yrkesförare som inte har sitt yrkeskompetensbevis eller inte kan uppvisa kortet förlorar, i september, rätten att köra kommersiella transporter tills dess att man har genomgått en fortbildning. Detta kan bli en mycket stor utmaning för förare, åkerier och transportbranschen i stort.
Transportstyrelsen påpekar i en påminnelse på sin hemsida om att detta är gemensamma regler som gäller i hela EU och EES – det finns ingen möjlighet att få undantag beviljade.