Lysande projekt kan underlätta för eldrivna bilar och maskiner

korkort truck-maskin
På flera håll samarbetar städer, kommuner och elbolag med att hitta smarta och hållbara lösningar för att minska energianvändning, effektivisera system och göra elanvändningen smidigare för alla i en modern stad. Det statliga bolaget Vattenfall AB driver flera projekt i denna anda - till exempel plastjakt i Uppsala, elbussar i Stockholm och digitaliserad gatubelysning i Askersund.

Gatubelysningsprojektet visar att lyktstolpar utan större problem kan vara både smartare och mer användbara än vi anat! Ny teknik i stolparna har redan installerats i Askersund och snart kommer vanliga lyktstolpar användas till mycket mer än utomhusbelysning;

I grunden är det nya systemet en lösning för digital fjärrstyrning av varje stolpe i städer och offentliga miljöer. Genom detta kan kommunen på distans tända eller släcka en enskild lampa som stör eller som behöver justeras. Tidigare var man tvungen att skicka ut en tekniker till ett kopplingsskåp eller släcka ner en hel länga i en gatubelysning. Nu kan det skötas med ett enkelt klick. Det viktigaste målet med detta digitala sytem är att minska drifts- och underhållskostnaderna, men man ser även många andra fördelar. Eftersom elkablarna blir ett slags uppkopplat intranät skapas ett unikt "lyktstolpe-internet" dit man kan koppla fler apparater som en trafikräknare, rörelsedetektor eller kamera. Det gör att kommunen kan få en massa information om vad som sker kring varje stolpe, och stadens invånare kan få nytta av olika tekniska lösningar i olika delar av sin stad.

I ett sidoprojekt försöker man i Askersund även klura ut fiffiga lösningar för den "överkapacitet" som lyktstolparna har sedan belysningen kräver färre Watt i ledningarna. Kommunens befintliga belysningsnätet sattes upp för mer än femtio år sedan och var då anpassat för att hantera upp till 125 Watt. Med modern elteknik och moderna LED-lampor i stolparna räcker 18-25 Watt gott. Därför testar man nu att installera laddstationer för elbilar, elcyklar och mobiler i lyktstolpar längs vägar och trottoarer.

Detta lysande projekt kan underlätta avsevärt för förare av elbilar och maskiner som måste laddas regelbundet. Utanför städerna skulle kanske stolparna kunna nyttjas av förare av terrängfordon eller eldrivna vägmaskiner. Vid busshållplatser kan de väntande passagerarna ladda sina mobiler och en utmattad person på elcykel kan ta en energiladdarpaus vid en uppförsbacke.