De amerikanska, mindre flygbolagen får allt svårare att hitta och anställda nya piloter. Förra året gjorde de 3 000 nyrekryteringar trots att det egentligen fanns behov av upp mot 5 000. Den akuta pilotbristen är störst för de regionala flygen och lokala flygbolagen. Personalbristen beror till stor del på allt sämre kvalitet och kompetens hos piloter som söker sig till regionallinjerna - man får helt enkelt inte tillräckligt många bra och anställningsbara sökanden. För att locka duktiga och engagerade piloter tas nu helt nya och kreativa grepp:
Flera regionala flygbolag inom koncernen American Airlines utlovar nu anställningsbonusar på 15 000 dollar till varje nyanställd och kompetent pilot. Även den som kan tipsa om möjliga piloter att rekrytera kan få en bonus i sitt lönekuvert!
Drömmer du om att bli pilot, arbeta i USA och flyga på den amerikanska kontinenten kan du, via denna länk, läsa mer om flygcertifikat och hitta en bra pilotutbildning. Även fortbildning och karriärsutveckling är naturligtvis viktigt inom hela flygbranschen, liksom på arbetsmarknaden i stort.
För att både attrahera, rekrytera och även behålla piloterna har de aktuella flygbolagen dessutom tagit fram ett gemensamt koncept för att påskynda de redan anställda piloternas karriärmöjligheter. I första hand prioriteras och snabbas processerna för att avancera från styrman till kapten. Efter att någon blivit kapten ska det inte ta mer än fem-sex år innan han eller hon kan uppgraderas till en ännu bättre anställning som pilot i stora American Airlines. Därmed kommer kaptenen att lämna den regionala verksamheten och då behöver de regionala linjerna fyllas på ”underifrån” med nya flygare. Man hoppas genom de nya överenskommelserna att detta ska fungera bra.