För tjugo år sedan beslutade Sveriges riksdag att arbeta mot målet att ingen ska dö eller skadas allvarligt på de svenska vägarna. Detta beslut är numera vägledande för planer, åtgärder och investeringar som görs inom trafiksäkerhetsområdet. Beslut och utvecklingssatsningar som görs har alltid fokus på att minimera allvarliga trafikolyckor.
Detta kallas för "Nollvisionen" och sätter alltid agendan för allt trafiksäkerhetsarbete, alla utvecklingssatsningar,
godkända körkortsutbildningar och uppdaterade regelverk. Nollvisionens delmål är att antalet dödade i trafiken ska halveras mellan åren 2007-2020, samt att antalet allvarligt skadade i vägtrafiken ska reduceras med en fjärdedel under samma period. Utvecklingen går åt rätt håll, men än har vi inte kommit så långt som vi skulle behöva. Fortfarande omkommer 250-300 personer och över 4000 personer skadas varje år i vägtrafiken. Det är alltså en bit kvar till nollan.
Parallellt med arbetet för säkrare och bättre vägtrafik i Sverige pågår liknande arbeten internationellt. Exempelvis är transportssystem och trafiksäkerhet numera en del i FN:s mål för hållbar utveckling. I linje med detta ordnas i år "Vision Zero Conference 2017" i Stockholm. Konferensen startar idag, 14 juni, och avslutas under morgondagen. Här träffas världens ledande experter, ministrar och beslutsfattare från Afrika, Amerika, Asien och Europa för att tillsammans diskutera strategier kring trafiksäkerhet. Att Sverige och vår infrastrukturminisiter står som värd är inte konstigt eftersom vi på många sätt är ett föregångsland - trots att vi inte är helt i hamn med Nollvisionen.
Du kan läsa mer om det svenska arbetet med
Nollvisionen via denna länk och följa den internationella konferensen via #visionZero2017