Innovativa amfibiebilar i tävling

korkort sjöfart
Under de gångna månaderna har studenter från KTH och Konstfack tillsammans deltagit i en tävling för skapande av teknik och design till fordon som passar i framtidens städer. Resultatet blev sex snygga, moderna och tekniskt intressanta amfibiebilar - en slags vattenbilar.

Tävlingen, som går under namnet Future Urban Mobility, arrangeras genom EU-samarbetet Efficient Urban Light Vehicles för att inspirera och uppmuntra universitetsstudenter eller andra intresserade till att skapa hållbara, lätta, stadstransporter. Paroller och ledord för EU-samarbetet är ”mer plats för människor och mindre plats för bilar” samt ”minimering av ljud och föroreningar i miljön” . Fordonen ska vara små eldrivna bilar där det finns begränsningar i form av motoreffekt och yttre dimensioner. Parollerna och de tekniska kraven har väglett och inspirerat de tävlande lagen som ställt upp från hela Europa.

De sex studentgrupperna från Stockholm bestod av ingenjörsstudenter från KTH och industridesigners från Konstfack. De har med gemensam kunskap, kreativitet och skicklighet jobbat ihop både akademiskt och praktiskt för att lösa verkliga problem i famtagandet av dessa framtidsfordon. Projektgrupperna skapade varsin amfibiebil som kan ta sig fram både på stadens gator och på vatten. I en vattennära stad som Stockholm kan dessa lösa många utmaningar och passa utmärkt för framtidens transporter.

Tävlingen gällde egentligen landgående bilar, men svenskarna justerade uppdraget lite för att passa studenternas kompetenser och studieinriktning. När farkosterna ska gå på land följer de alltså alla tekniska begränsningar och angivelser, vid färd på vatten blir farkosterna lite bredare, större och få fler funktioner.

Studenterna har gjort riktiga förstudier, testat olika koncept, utvecklat teknik och design och sedan utvärderat sin uppfinning och sin process. För att hålla ner storlek och vikt har man varit tvungen att klura ut flera tekniska lösningar. Man har även kommit på olika roliga innovationer för framdriften, bland annat lite James-Bond-lika lösningar med propellrar integrerade i bakhjulsnaven. Förutom begränsningarna i vattenbilarnas storlek och effekt har det även funnits andra utmaningar. Exempelvis hur man signalerar att det är en amfibiebil när fordonet rullar på land, och vilka regler som gäller då. En frågeställning har också varit att fundera ut vad transporter på vatten innebär, om de kan användas för godskörning och leverenas till folk på sjön eller i skärgården. Hur fungerar en transport som sker både på land och till sjöss?

Studentprojeket har hållits ihop och handletts av Anders Rosén, universitetslektor på institutionen för farkost och flyg vid KTH. De sex vattenbilarna heter MOBI, Maria, Proteus, Fibi+, Tetrapod och Aquair. Av dessa uppfattar Anders Rosén att Aquair lyckades bäst: Det projektet blev en amfibiebil avsedd för godstransport. Förutom transport kan den även användas av Stockholm stad för provtagning, till exempel av luft och vatten, något som staden redan gör på andra sätt. Bilen kan fungera även som informationsplattform och visa upp resultatet på karossen! På så vis kan staden och allmänheten enkelt upplysas om aktuell luft- och vattenkvalitet. Studenterna var under projektet i kontakt med Stockholms Stad som uttryckte att de skulle vilja ha en sådan här vattenbil!

Många av framtidens jobb finns inom sektorn för hållbara stadstransporter och många av studenterna kommer troligen arbeta med liknande innovationer i sitt yrkesliv. Dessutom kommer tekniker, ingenjörer och designers att jobba nära ihop, så att de fått göra detta i ett verkligt projekt redan under studietiden är mycket positivit.

Vilka krav på licenser som behvöer finnas för framförande av amfibiebilar är inte helt självklart, men när denna typ av fordon blir vardag lär det utvecklas tydliga lagar och riktlinjer. Fram tills det finns ett specifikt förarbevis för dem får man hålla till godo med körkort för bil då man vill köra på land, och så kallat båförarintyg då man framför båt.

Illustration hämtad från KTHs hemsida: Amfibiebilen MOBI.
Illustratörer: Nadja Zabihi och Erik Hidemark.