Inom den svenska flygbranschen finns ett behov av att förnya och förbättra sin flygplansflotta. För att ge svenska flygbolag bättre möjligheter till internationell finansiering av flygplansköp eller införskaffande av andra flygfarkoster har Sverige tillträtt Kapstadskonventionen, vilken anammats av ett sjuttiotal länder, samt Luftfartsprotokollet som nästan 60 länder enats om.
I och med detta gäller från och med 1 april nya och internationellt enhetliga regler kring finansiering av flygplan och andra luftfartyg. Det blir nu både tydligare och enklare för köpare, ägare och finansiärer vid köp och investeringar - det kommer inte längre att krävas inteckningar i det svenska inskrivningsregistret.
Förhoppningen är att tillträdet ska underlätta för flygbolag och andra som bedriver verksamhet från Sverige med luftfartyg som är registrerade här.
De nya skrivningarna innehåller materiella regler vid finansiering av flygmotorer, luftfartygsskrov och helikoptrar av en viss storlek. Inteckningar behöver inte längre tas ut för att säkerställa en finansiärs rättigheter vid köp av flygplan och luftfartyg i Sverige. Därmed behöver inte köparen betala någon stämpelskatt till staten.
Detta kommer att gynna flygbolag som kan få bättre finansieringsvillkor då kreditgivning underlättas. För privatflygare som vill skaffa mindre plan spelar de nya relgerna mindre roll.
Viltolyckor ökar på vägarna – du är viktigast i att vända trenden
korkort I höstmörker och jakttider händer de flesta viltolyckorna på de svenska vägarna. Enligt statistiken är oktober-november allra värst. Under n... Läs mer