Priser för att vara med i en flygklubb, och flyga hos klubben, varierar över landet. Att lösa årsmedlemsskap i en förening kan kosta allt mellan 600-5000 kronor och för en flygtimme kan piloter med färdig
flygutbildningbetala 900-1600 kronor. Variationerna är alltså stora och titt som tätt uppkommer diskusioner om vad som föredras: Vill piloter, som medlemmar i en flygklubb, betala mer för föreningsmedlemsskapet och mindre per flygtimme - eller tvärtom?
De senaste veckorna har en sådan diskussionstråd förekommit på ett av Sveriges största flygforum. I den tråden är det solklart att de aktiva piloterna föredrar högre årsavgift i flygklubben och längre timkostnad för flygandet. Det skulle, enligt diskussionen, förenkla spontana flygturer liksom locka till längre flygturer utan att att flygaren behöver fundera på om det är värt pengarna. De piloter som flyger mindre verkar istället föredra ett billigare medlemsskap och kan då tänka sig en större summa för den tiden man väl är i luften.
Allra bäst vore förstås om en flygklubb kunde ha olika alternativ i sin prislista: De som planerar att flyga mycket under ett år kan få högre årsavgift, men billigare flygningar. De som inte kommer flyga ofta kan betala mer per timme men få ett billigare medlemsskap.
Förutom rena prisdiskussioner uppmärksammas även andra frågor om påverkan på klubbens ekonomi: Vad händer om flygen står still på backen, bör olika flygplan med olika motor/kapacitet/ålder kosta olika mycket, kan differentierade priser hanteras administrativt, hur ser skillnaderna ut mellan storstad och landsort, hur täcks underhåll och standard på flygplanen och hur ska man hantera oförutsedda kostnader för flygklubben? Alla dessa frågor påverkar naturligtvis klubbarnas prissättning. Både för dem som ska flyga med färdiga kompetenser och för dem som vill
skaffa flygcertifikat eller öva både praktiska moment och flygteori.