Inför sommaren är det allt fler som drömmer om att ta
flygcertifikat och så småningom förverkliga sina pilotdrömmar! Innan en
flygutbildning till pilot (eller kabinpersonal) kan påbörjas krävs bland annat läkarintyg på att du har tillräckligt god hälsa och funktionalitet för att kunna bli pilot, oavsett om du ska flyga stora kommersiella flyg eller små privatplan. En särskild flygläkare måste kolla din psykiska och fysiska hälsa, kolla andning och hjärta, muskler och nervsystem, hörsel och syn. Hos någon med pilotdrömmar OCH synfel finns ofta en oro och oklarhet kring vad som gäller. Ttidigare var det nämligen svårt att få flyga om du hade exempelvis brytningsfel eller var alltför när- eller långsynt. Rykten om dessa utmaningar lever fortfarande kvar. De EU-gemensamma reglerna har dock korrigerats en aning och numera gäller följande:
Först och främst gäller olika gränser och krav för olika flygcertifikatsklasser. För certifikat där piloten ska flyga yrkesmässigt med större plan, alltså klass 1, får man inte ha större synfel än +5 i översynthet eller -6 i närsynthet. Det finns även begränsningar i hur stort brytningsfel, det vill säga astigamtism, man får ha. Alla dessa synfel måste kunna korrigeras helt med exmpelvis linser eller glasögon och du kan åläggas att göra återkommande ögonläkarbesök för att säkerställa så inte synfelen blir värre. För klass 2, det vill säga privata flygcertifikat som PPL, kan man ha nästan ha vilket synfel som helst så länge man ser helt bra med korrigering. Undantag är dock färgblindhet där man alltid måste klara 15 av 24 brickor i så kallat Ishihara-test.
Sååå .. för de allra flesta är synfel inget hinder på vägen mot att förvrekliga pilotdrömmarna!