För att få köra personbil och motorcykel måste du som förare ha genomgått riskutbildning och övningskört på halkbana. Detta är dock inte ett krav för att få köra lastbil eller buss! De flesta yrkesförare eller privatförare av dessa tunga fordon har alltså aldrig testat eller lärt sig hur fordonet (eller de själva) verkligen reagerar då lastbilen eller bussen förlorar markkontakt. Det är ytterst svårt att påverka situationen när detta väl inträffar; när lastbilar eller bussar på tiotals ton får sladd är det bara att hålla i sig och hoppas det går bra – både för föraren, fordonet och alla medtrafikanter.
Trafiksäkerhetsföreningen NTF och trafikskolornas riksförbund STR gör idag gemensam sak och höjer sina röster för att blivande yrkesförare som tar lastbilskort eller busskort ska genomgå någon form av riskutbildning på halkbana. Genom övningskörning i halka eller andra svåra vägförhållanden kan föraren få uppleva känslan och situationen i verkligheten, inte bara läsa om det i teoriböcker. Detta bör i sin tur påverka förarens beteende och göra så att säkerhetstänket och försiktigheten ökar då väglaget så kräver.
”Vi skulle vilja ha en utbildning som får föraren att inse begränsningen och inte hamna i den situationen där lastbilen eller bussen börjar sladda, utan att man har ett sådant säkerhetstänkande att man redan i förväg sänker hastigheten och ökar avståndet” säker NTF:s VD i Dalarna till Rapport, SVT.
Viltolyckor ökar på vägarna – du är viktigast i att vända trenden
korkort I höstmörker och jakttider händer de flesta viltolyckorna på de svenska vägarna. Enligt statistiken är oktober-november allra värst. Under n... Läs mer