2009 startade Google sitt projekt med att utveckla och testa helt självkörande, autonoma, bilar som i framtiden ska fungera som säkra färdmedel för allmänheten, för framtidens människor och varor. Efter ett par år flyttade man testerna till stadsmiljö och körde runt, helt autonomt, bland cyklister och fotgängare och andra medtrafikanter. 2014/15 lanserade man sin lilla gulliga modell ”Firefly” som saknar både ratt och pedaler eftersom den är tänkt att inte kräva någon förarassistans alls. Målet var att göra den här typen av bilar tillgängliga för allmänheten år 2020.
Men går ”Firefly” i pension och ett par exemplar kommer att hamna på museum.
Googles satsningar på självkörande bilar mattas dock inte av det minsta. Man ligger fortfarande i framkant och flerdubblar sina testkörningar i USA. Sedan starten har Google kört en mer än 3 miljoner mils erfarenhet av autonom körning i verkliga miljöer och flera miljarder mil i simulatorer. All kunskap och allt ansvar för utveckling och test av självkörande fordon har nu samlats i företaget Waymo där man bland annat släppt den nya modellen Chrysler Pacifica. Detta är en hybridbil som är helt byggd på en plattform för massproduktion, attraktiv design och senaste hårdvarutekniken för självkörande. De nya bilarna har avancerade versioner av radar och artificiell intelligens, de kan köras mycket fortare en ”Fireflys” 40 km/timme. De är rymligare för passagerare och den är väl testad i komplexa stadsmiljöer. Chrysler Pacifica har testats av allmänheten i utvalda delstater i USA, snart finns det tillgänglig för fler. Och några
körkort verkar inte behövas. Inte än.