Göteborgs hamn satsar på ny logistikpark

truck-maskin sjöfart
Hamnar har i alla tider varit knutpunkter, myller och möten av otaliga transporter, varor, tjänster och människor. Hamnarna idag är ofta moderna och med fördel möts sjöfart, vägtrafik, järnväg och lagerhållning på samma plats. I Göteborgs hamn pågår nu satsningar för framtidens hamn. Här planeras skapandet av en stor och modern logistikpark.

Idag sker 95% av all import och export i Sverige via våra hamnar, nära en tredjedel sker via hamnen i Göteborg. Det är Skandinaviens största hamnområde med nära en miljon containertransporter per år och drygt en halv miljon fartygstransporter där lasten kan köras eller rullas på för egen maskin såsom exempelvis bilfärjor. Nästan två miljoner passagerare, 20 miljoner ton olja och hundratusentals nya bilar passerar hamnen årligen. Hamnen erbjuder direktförbindelser med hela världen och är den enda i Sverige som kan ta emot de allra största oceangående containerfartygen. Vidare till/från resten av landet finns både goda tågförbindelser samt vägburna gods- och persontransporter. Denna enorma hamn konkurrerar med Hamburg och Rotterdam som en av Europas största och är naturligtvis viktig för hela Sveriges industri, handel och resande. Dessutom skapas en mängd arbetstillfällen och företagsetableringar i eller kring hamnområdet. Planerna är att fortsätta växa och kunna erbjuda moderna lösningar även i framtiden.

Förhoppningsvis är det nya logistikcentret klart inom en tio års period och i mitten av 2020-talet tänker man att 2000 göteborgare arbetar på platsen.

Intresset för hamnnära logistik och lagring är stort så i den nya anläggningen kommer det att finnas ett väl tilltaget område för importlager på bara några minuters avstånd från kajen. Där kan importvaror lagras innan de distribueras vidare på svenska vägar eller järnvägsspår. Tillgängligheten och närheten kommer vara god och moderna lösningar kommer att erbjudas så att människor och varor på fartyg, tåg och lastbilar kan mötas. Och lagras och packas om. En stor del av aktiviteten i den nya logistikparken kommer att handla om i- och urlastning, kranlyft, truckkörning och finlogistik med olika maskiner och människor som plockar, forslar, packar, stuvar och kör varor.

Hamndelen där fartyg och båtar lägger till kommer inte förändras så mycket i nuläget eftersom det redan finns förutsättningar för att öka kapaciteten utan att bygga något nytt. När man muddrar Göta Älv för ett behålla farledens djup planerar man dock att använda muddermassorna till att skapa en ny hamndel och terminal. Vad den ska användas till framöver är i nuläget oklart, men hamnens VD Magnus Kårestedt tycker det är klokt att ligga i framkant och ha möjlighet att i framtiden erbjuda plats till det som då efterfrågas.