Göta kanal 2.0 - uppgradering pågår i vinter

sjöfart
Just nu är stora delar av Göta kanal tömda på vatten - nästan 8 mil av den handgrävda kanalen genomgår denna vinter ett omfattande underhåll och en välbehövlig uppgraderin.

Kanalen byggdes under åren 1810-1832, grävdes av många tusen svenska soldater och var ett mästerligt byggnadverk för sin tid. Den hade som främsta syfte att binda ihop Sveriges östkust med västkusten, underlätta för den inre båttrafiken och låta fartyg undkomma danskarnas Öresundstull. Med tiden har vallarna, slussarna och de nadra byggnationerna slitits hårt och kräver nu reparationer och tillsyn. Varje vinter görs mindre underhåll, men i år är det dags för något unikt! renoveringsprojektet kallas Göta kanal 2.0 och nära en halv miljard kronor satsas på att förverkliga detta.

Kanalen används inte längre för något viktig nyttotrafik, men har däremeot en central plats i sommarsverige! Här samlas båtar, semesterfirare, cyklister, glassätare, kulturintresserade och många andra varje sommar. Den kommande säsongen kommer inte påverkas av vinterns renoveringar - i maj beräknas kanalens verksamhet och vattenflöden vara igång som vanligt!

I Sverige ställs inga krav på så kalalt kanalintyg, men om du vill färdas med egen hyrd fritidsbåt på Europas inre floder och kanaler kan du behöva skaffa ett sådant. Läs mer här om kanalintyg och hur du skaffar ett sådant.