Första handslaget om höghastighetsjärnvägen
korkort tåg flyg Sverige planerar att bygga höghastighetsjärnvägar från Stockholm till Göteborg och från Stockholm till Malmö. Detta jätteprojekt börjar bli allmänt känt och det debatteras på flera håll – nyttan och vinsterna med projektet ställs dock mot frågetecken kring höga kostnader, miljöpåverkan i känslig natur och hot mot transportsektorn eller förarbranschen. Yrkesförare, åkerier och inrikesflyget har redan uttryckt sin oro, liksom kritiker till finansieringsförslagen.
För att förbereda och underlätta projektets genomförande tillsatte regeringen (dåvarande Alliansen) den så kallade Sverigeförhandlingen. Deras huvuduppgift är att ta fram förslag till finansieringsprinciper, utbyggnadsstrategier och lösningar för spår och stationer. Andra delar i Sverigeförhandlingens uppdrag är att verka för ökad kollektivtrafiken, förbättrad tillgänglighet och ökat bostadsbyggandet i de storstäder som berörs. Flera steg är redan genomförda; Faktainsamling har pågått sedan sommaren 2014, hundratals möten har genomförts med berörda kommuner och regioner, man har lyssnat på representanter från näringslivet och från intresseorganisationer. Man har, i dialog med intressenter, utrett och föreslagit principer för markvärderingar och kostnadsdelningar, man har tittat på höghastighetsjärnvägens kommersiella förutsättningar och föreslagit hur projektet ska finaniseras tillsammans med de kommuner och städer där järnvägen passerar och tågen stannar.
Senast i slutet av nästa år ska Sverigeförhandlingen presentera en strategi för byggnaden av höghastighetsjärnvägarna samt uppvisa överenskommelser med berörda kommuner, storstäder och andra aktörer. Innan dess måste överenskommelserna med alla dessa samarbetspartners göras. (Dock med förbehåll för efterföljande rättsliga prövningar samt regeringens eller riksdagens godkännande).
Med syfte att komma överens pågår i nuläget förhandlingar med 16 tilltänkta stationsorter och senare i år inleds särskilda förhandlingar med storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö.
Värnamo blir första kommun att sluta en överenskommelse, och Sverigeförhandlingen meddelar idag, 5 april 2016, följande på sin hemsida: ”Vi är överens om att landets första höghastighetsjärnväg ska gå via Värnamo genom Småland. Värnamo förbinder sig därmed att bygga bostäder och medfinansiera den nya järnvägen. För Värnamo innebär det ett strategiskt läge med kortare restider, såväl norr- och söder som väster ut”
I eftermiddag sker därför ett handslag mellan Värnamo Kommun och Sverigeförhandlingen; på plats är förhandlare HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman samt kommunstyrelsens ordförande Hans-Göran Johansson.