I snart två år har det funnits möjlighet för svenska flygskolor att erbjuda
pilotutbildning för flygcertifikatsbehörigheten LAPL (Light Aircraft Pilot Licence) till flyg- och helikopterpiloter på hobbybasis.
Detta certifikat för lätta luftfartyg infördes 2015 av den europeiska flygmyndigheten EASA som ett enklare
flygutbildningsalternativ för privatpiloter. Certifikatet har kortare utbildningstid och mindre flygskolning än PPL (Private Pilote License), piloter med LAPL får ändå flyga farkoster upp till 2000 kg vilket räcker gott för de flesta hobbyflygare. Certifikatet erbjuder mycket av det som privatflygare behöver i form av mörkerflygning, bogsering och liknande kunskaper. Dessutom går det att senare bygga på till ett PPL. På så vis var LAPL tänkt att vara en bra start för nybörjarpiloter och även en fortsättning för piloter med certifikat för ultralätta flyg. Den som har UL-certifikat kan nämligen tillgodoräkna sig upp till 15 timmars flygtid från sina flygningar med ultralätta plan så att utbildningstiden blir förkortas ytterligare. Förre flygskolningstimmar ger även lägre pris på pilotutbildningen.
Allt detta borde göra LAPL-alternativen mycket intressanta och förhoppningarna fanns att det nya certifkatet skulle ge positiva effekter för flygutbildningsverksamheterna i Sverige och Europa. Hur har det då gått med detta? Verkar LAPL kunna bli en framgångssaga? Attraherar det fler intresserade pilotaspiranter?
Det verkar som om många flygklubbar tog ganska god tid på sig innan de kunde erbjuda några LAPL-utbildningar. Dels eftersom reglerna kändes lite otydliga i början och dels eftersom man inte hade all den flyglärarkompetens som initialt kunde behövas. Tveksamheterna lossnade dock snart - när några skolor började erbjuda LAPL-kurser ökade efterfrågan ännu mer och snart ställde ännu fler om sin verksamhet för att kunna erbjuda den nya behörigheten.
Så nu låter tonen riktigt positiv: Flera skolor utbildar fler blivande privatflygare och denna "förenklade" pilotutbildning har på flera håll mångdubblat antalet personer som går en pilotutbildning. Än så länge är det svårt att säga om flygintresset faktiskt ökat eller om nya LAPL-regler svarade på ett tillfälligt/uppdämt behov. Vi håller så klart tummarna för att den här nya vägen till flygcertifakt leder till fler fritidsflygare i luften.