Flygs framtidens passagerarplan med endast en pilot?

flyg

Just nu pågår diskussioner och projekt för att utröna om man i framtiden kommer att flyga kommersiell flygtrafik med endast en pilot i cockpit. För några år sedan ändrades rutinerna så att bara två istället för tre piloter finns ombord trafikflyg. För ett år sedan, efter den tragiska flygolyckan när en andrepilot flög in ett passagerarplan i en bergvägg, valde ett fåtal flygbolag att låta tre personer (oftast två piloter + en kabinpersonal) avlösa varandra i cockpit så att ingen pilot är där ensam. Kabinpersonalen kan naturligtvis inte fatta beslut kring flygningen, men se till att grundläggande säkerhet upprätthålls. De flesta kommersiella flygningar och passagerarflygningar sker idag med två piloter ombord. Att vara två aktiva flygare underlättar samråd i kritiska situationer, dubbelkontroll av vissa moment samt avlösning vid vila eller toalettbesök.

Även med två i cokpit uppstår ibland kritiska situationer till följd av kraftigt väderomslag, systemfel eller frånfall av den ene piloten. Vid sådana tillfällen ökar belastningen och stressen för den kvarvarande piloten, ofta i så hög grad att information kan missas och olyckor inträffa. Ett modernt och förbättrat säkerhetssytem för sådana situationer efterfrågas; piloten kan behöva tekniskt stöd och goda förutsättningar att genomföra en säker flygning på egen hand.

Med bakgrund av ovanstående drivs EU-projektet ACROSS (Advanced Cockpit for Reduction of Stress and Workload) för att undersöka vilka förutsättningar som finns för att ta fram teknik, system och metoder för ett framtida en-piloters-system. Flygplanstillverkare och företrädare för flygbranschen ingår i projeket vars mål är att dels utveckla nya autopilotlösningar och dels testa nya arbetsrutinlösningar för uppdrag på flight deck.

Projektet och planerna för utökade autopilotmöjligheter har föranlett diskussioner om huruvida nya tekniska lösningar ger möjlighet för en av piloterna att helt lämna flight deck, hjälpa till med serveringen i kabinen och låta endast en pilot på egen hand flyga trafikflyg och passagerarflyg. Flygsäkerhetsexperter välkomnar de tekniska utvecklingsmöjligheterna, men varnar för en alltför stor tilltro till tekniken. Att låta en pilot flyga ensam som standard ses inte bara som en positiv utveckling, ett samspel mellan flera kunniga piloter är ofta en framgång; den mänskliga faktorn ses oftare som positiv än negativ.

I sommar redovisar ACROSS sina resultat och tills dess fortsätter diskussionens vågor gå höga på flygforum och i flygmagasin.