Fler omkomna i årets sommartrafik, körkortsutbildning viktig för säkra förare

korkort
I den svenska sommartrafiken sker tyvärr alltför många olyckor med allvarlig utgång. Särskilt drabbas trafikanter som rör sig ute i semestertrafiken under högsommaren.

För varje månad, året om, rapporterar polisen om antalet döda och allvarligt skadade, samt gör en summering i slutet av varje år. De aktuella siffrorna visar nu att fler personer omkom under juli månad 2016 än under samma månad förra året. Totalt omkom 32 personer till följd av olyckor och tillbud i trafiken: 10 färdades vid olyckstillfället i personbil, 13 på motorcykel, 3 på cykel, 2 på fyrhjulingar och en på moped. Tre personer var fotgängare och dog då de blivit påkörda av fordon. Fler omkom i kollision med andra än i singelolyckor.

Tyvärr är det inte bara den senaste månaden som olyckorna ökat, de senaste åren har det totala antalet omkomna stigit med 3%.

Den månadsvisa rapporteringen kan visa sig innehålla enstaka fel då personer kan vara svårt skadade och dö till följ av sina skador senare. I de första rapporterna kan det även vara svårt att urskilja vilka som dött till följd av sjukdom eller till avsiktliga händelser såsom självmord. Dessa utesluts ur den officiella statistiken när dödsorsaken fastställts. Den månadsvisa polisrapporteringen är alltså preliminär och grundar sig helt på vad polisutredningar visat hittills.

Oavsett smärre justeringar som kan tillkomma vid årets slut är det tydligt att utvecklingen är alltför negativ. Polisen uppmanar till åtgärder och större aktsamhet på våra vägar. Allra helst önskar man naturligrtvis se en olycksminskning och hoppas på en vision om noll (!) dödsfall i framtidens trafik. Riskutbildningar som en del av alla körkortsutbildningar, information till förare av olika fordon och upplysningskampanjer under sommarens stora ”trafikhelger” är viktiga.

I olycksfallsstatistiken presenteras inte bara dödsfall utan även hur många som skadats allvarligt. Skadesiffrorna är dock mindre tillförlitliga; dödsolyckor rapporteras så gott som alltid till polisen, medan endast ungefär hälften av de svåra skadefallen rapporteras och ännu färre av de lindrigt skadade kommer polisen till känna. Vilket trafikslag och vilken olyckstyp det handlar om avgör också huruvida polisen kopplas in. Exempelvis kontaktas polisen sällan vid lindrigare singelolyckor på cykel eller moped.