Fjärrstyrande flygledare kommunicerar med piloter
flyg Flygtrafiken i världen ökar och inom ett par decennier spås sju miljarder resenärer och långt över 40 000 plan vara aktiva i världens gemensamma luftrum. Då kommer fler piloter, tekniker, ombordpersonal och många andra behövas inom branschen. En av de största utmaningarna är att tiotusentals fler flygledare skulle behövas för att se till så alla plan landar, lyfter och möts säkert och bekvämt.
Bristen på flygtrafikledare kan dock lösas med den senaste tekniken; RTCs – Remote Tower Centres. Det är högteknologiska center där flygtrafikledningar övervakar och fjärrstyr flygtrafiken på flygplatser som kan ligga på hundratals mils avstånd. Flygledaren kan sitta sköta sitt jobb med hjälp av kameror och sensorer, med avancerade skärmar och datorer.
Detta kan ske genom dimma och dis, tekniken kan upptäcka djur och rörelser vid banorna och se områden runt ett virtuellt ”torn”. Dessutom är tekniken billigare än att ha människor anställda på alla nu nödvändiga platser.
På några få flygplatser i världen testas denna teknik – och Sundsvall var först!
I april 2016 startade svenska Luftfartsverket världens första RTC med fjärrstyrd flygtrafikledning. Det fjärrstyrda arbetet har nu varit igång i lite drygt ett år och det har fungerat utmärkt.
Centret finns i Sundsvall och den första flygplatsen att fjärrstyras blev Örnsköldsvik vars flygplatsområde syns i realtid på 15 stycken 55-tumsskärmar uppsatta i en halvmåneform, mycket likt utsikten genom fönstren i ett traditionellt flygledartorn. Personalen ser allt tydligt och kan enkelt zooma in särskilt intressanta områden. Förutom skärmarna och kamerorna finns flygledarens vanliga utrustning som kommuniktaionspanel, radar, stripboard och larm.
Brevid skärmarna där Örnsköldsviks flygplats syns har nyligen Sundsvall-Timrå Airport fått egna skärmar. Det är nästa flygplats som ska fjärrstyras från centret, och under nästa år räknar man även med att få hit Linköping. Att samla flera flygplatser i ett och samma center ger möjligheter till samarbete mellan flygledare, kollegialt utbyte och ett sätt att rädda flygplatser som riskerat att få stänga på grund av personalbrist eller ekonomiska svårigheter.
Under det gågna året har man loggat 4000 arbetstimmar med systemet som testas och utvecklas hela tiden. Det visar upp en högkvalitativ ingenjörskonst, en svensk industriinnovation med strålande framtidsutsikter. Personalen på plats har byggt upp en stor operativ erfarenhet och Luftfartsverket har fått motta flera internationella priser och utmärkelser för sitt arbete med RTS och fjärrstyrd flygtrafiksledning. Intresset är stort i hela världen och den amerikanska luftfartsmyndigheten, FAA, har hört av sig för att få ta del av svenskarnas erfarenheter.
Så att piloter i framtiden kommer att kommunicera med flygledare flera hundra mil från den plats där de lyfter eller landar är inte sience fiction!