EU-godkännande av tågfordon
tåg Det har under många år pågått ett samarbete för gemensamma signalsystem och säkerhetsintyg på järnvägsnätet i hela EU. Visionen är ett järnvägssytem med tågfordon som är godkända för trafik i hela unionen.
Idag finns ett antal överenskommelser för att drift och fordon ska vara kompatibla med varandra; det finns en samling tekniska specifikationer för driftskompatibilitet (TSD) som redan gäller i alla EU-länder. Själva godkännandet sker dock av varje lands egen myndighet, i Sverige hos Transportstyrelsen.
Nuvarande ambition hos EU-parlamentet är att inom kort fatta beslut om att alla godkännanden och all hantering av järnvägsfordon ska ske av en och samma europeiska myndighet, förslagsvis av Europeiska järnvägsbyrån ERA. Detta hoppas man skaskapa enkelhet, tydlighet, rättvisa och säkerhet.
Ännu är inte alla länder helt överens om samtliga regler och specifikationer, men man hoppas på ett färdigt förslag innan sommaren och målet är att den gemensamma verksamheten fungerar från 2019.
Samma tekniska specifikationer som har gällt hittills kommer till stor del fortsätta gälla vid konstruktion, tillverkning, granskning och godkännande av nya eller ombyggda järnvägsfordon. De gemensamma reglerna och godkännandena ska gälla lok, passagerarfordon och godsvagnar. Bland annat kommer bullernivåer, funktionshindersanpassningar samt system för tågskydd och tågradio ombord att regleras.
Allt kommer dock inte var helt lika i hela EU: Det kommer kommer finnas ett antal nationella särkrav som gäller för den som ska köra i vissa länder. I Sverige handlar särkraven om att tågen måste kunna köras i mycket snö eller i sträng kyla. I andra länder gäller andra särkrav.
För den som kör äldre fordon inom ett lands gränser blir det troligen inga större förändringar, i dessa fall fortsätter varje land myndighet att godkänna som nu.
Tanken är istället att den som önskar köra järnvägsfordon mellan flera länder, eller den som ska konstruera ett nytt fordon, måste skicka in sin ansökan till ERA från och med 2019.