Eldrivna fordon blir de enda tillåtna på många håll

korkort
Under den gångna veckan har webbtidningen Teknikens värld och annan media skrivit om det faktum att allt fler städer och länder planerar för totalförbud, eller en markant minskning, av förbränningsmotorer i biltrafiken. Förbränningsmotorer är sådana som drivs på bensin eller diesel och som släpper ut växthusgaser samt farliga föroreningar. Målet är naturligtvis en miljövänligare och hälsosammare trafik.

Flera länder i Europa och några delstater i USA ingår i organisationen Zero Emission Vehicle Alliance som verkar för att alla nyproducerade bilar ska vara elbilar år 2050. I linje med detta verkar det som om bland andra Nederländerna och Norge kommer att förbjuda förbränningsmotorer i alla nyproducerade bilar inom en överskådlig framtid.

I Norge består redan en fjärdedel av nybilsförsäljningen av elbilar och mycket pekar på att man, inom tio år, kommer ha ett totalförbud mot förbränningsmotorer i nybyggda bilar. Debatt om ett sådant förbud har pågått länge och nu har de största partierna i vårt grannland enats. I Oslo förbjuds privat trafik i de centrala delarna redan 2019 och man hoppas att halvera utsläppen av just växthusavgaser mellan 1990-2020. I Sverige och i Stockholm har man satt upp snarlika mål, men nöjer sig i nuläget med höga trängselavgifter, utbyggda cykelleder och fler gångstråk i city för att minska biltrafiken.

I flera andra europeiska storstäder pågår också arbete för att minska bilarnas negativa miljöpåverkan; Tyskland har länge haft så kallade gröna zoner i fler städer, i London höjs miljökraven 2020 och i Paris talas det om att förbjuda förbränningsmotorer i vitala stadsdelar. Även i andra världsdelar och världsstäder, exempelvis i Indien och Mexiko, införs regleringar kring trafikföroreningar.

Trenden runt oss är tydlig och en färsk undersökning i Sverige visar att lite mer än hälften de svenska bilägarna kan tänka sig att köpa en elbil (Källa: Bilpanelen, maj 2016). Dock är det sämre med betalningsvilligheten då endast 10% av de tillfrågade kan tänka sig att betala mer för ägande och drift av en eldriven bil än vad den ”vanliga bilen man har idag” kostar. I nuläget subventioneras kostnaderna för den som skaffar sig en elbil och uppenbarligen är det aktuellt att fortsätta fundera på hur den positiva utvecklingen ska hålla i sig. Om ett eller två decennium kanske alla med B-körkort kör eldrivet!