Under den gångna veckan har webbtidningen Teknikens värld och annan media skrivit om det faktum att allt fler städer och länder planerar för totalförbud, eller en markant minskning, av förbränningsmotorer i biltrafiken. Förbränningsmotorer är sådana som drivs på bensin eller diesel och som släpper ut växthusgaser samt farliga föroreningar. Målet är naturligtvis en miljövänligare och hälsosammare trafik.
Flera länder i Europa och några delstater i USA ingår i organisationen
Zero Emission Vehicle Alliance som verkar för att alla nyproducerade bilar ska vara elbilar år 2050. I linje med detta verkar det som om bland andra Nederländerna och Norge kommer att förbjuda förbränningsmotorer i alla nyproducerade bilar inom en överskådlig framtid.
I Norge består redan en fjärdedel av nybilsförsäljningen av elbilar och mycket pekar på att man, inom tio år, kommer ha ett totalförbud mot förbränningsmotorer i nybyggda bilar. Debatt om ett sådant förbud har pågått länge och nu har de största partierna i vårt grannland enats. I Oslo förbjuds privat trafik i de centrala delarna redan 2019 och man hoppas att halvera utsläppen av just växthusavgaser mellan 1990-2020. I Sverige och i Stockholm har man satt upp snarlika mål, men nöjer sig i nuläget med höga trängselavgifter, utbyggda cykelleder och fler gångstråk i city för att minska biltrafiken.
I flera andra europeiska storstäder pågår också arbete för att minska bilarnas negativa miljöpåverkan; Tyskland har länge haft så kallade gröna zoner i fler städer, i London höjs miljökraven 2020 och i Paris talas det om att förbjuda förbränningsmotorer i vitala stadsdelar. Även i andra världsdelar och världsstäder, exempelvis i Indien och Mexiko, införs regleringar kring trafikföroreningar.
Trenden runt oss är tydlig och en färsk undersökning i Sverige visar att lite mer än hälften de svenska bilägarna kan tänka sig att köpa en elbil
(Källa: Bilpanelen, maj 2016). Dock är det sämre med betalningsvilligheten då endast 10% av de tillfrågade kan tänka sig att betala mer för ägande och drift av en eldriven bil än vad den ”vanliga bilen man har idag” kostar. I nuläget subventioneras kostnaderna för den som skaffar sig en elbil och uppenbarligen är det aktuellt att fortsätta fundera på hur den positiva utvecklingen ska hålla i sig. Om ett eller två decennium kanske alla med
B-körkort kör eldrivet!