Elbilsägare viktiga i utvecklingen av eldriven motorbåt
korkort sjöfart De som tagit ett steg från fossila bränslen tar tydligen gärna fler liknande steg. De som äger en elbil väljer tydligen gärna en eldriven båt i framtiden, när sådana finns i verkligheten. Och det gör det inom kort:
Svenska bolaget Candela Speed Boat AB har den senaste tiden satsat hårt på att utveckla och bygga den första svenska elmotorbåten, världens första elektriska bärplansmotorbåt, för fritidsbruk. Projektet tog fart för ungefär 1,5 år sedan då de första skisserna på båtmodellen började omvandlas till verklighet. Sponsorer och entusiaster engagerade sig direkt, 34 personer har förhandsbeställt sin egen Candelabåt och de allra flesta av dem är redan nöjda elbilsägare. 85% av dem som signat upp för ett exemplar är idag ägare av en Tesla. Teslaägare har varit en viktig faktor för spridning och delning av information då Candela sökt investerare och förhandsköpare.
Batteriet liknar det som finns i Teslas bilar medan bärplanstekniken liknar den som finns på segelbåtarna i Americas Cup och får båtarna att susa fram ovanför (!) vattenytan. Candelabåten har en modern och snygg design, är byggd i kolfiber, når toppfarter kring 40 knop och kommer kunna köra upp emot 70 sjömil när den är fulladdad. På så vis motsvarar den många krav som motorbåtsägare drömmer om. Att den dessutom är eldriven och därmed både energisnål, miljövänlig och modern är unikt. Den är även lättare än andra motorbåtar i samma storlek eftersom materialvikt och utrymme är mindre, exempelvis krävs ingen plats för avgaser och kylvatten. Laddningen kan skötas enkelt i gästhamnar och vid sommarstugan, båtägare är i regel mer vana att ladda sin båt vid land än vad bilägare är med att ladda sin bil. Det högst sannolikt eltekniken är redo för att gå till sjöss, att världens båtägare är redo för moderna elmotorbåtar och att svenska Candela kommer erbjuda det bästa alternativet!
Nyligen testkördes en provmodell av båten för allra första gången. Man testade batteri och drivlina, andra funktioner och tekniska lösningar provkörs längre fram. Nästa steg blir kalibrering av bärplanssystemet och sedan kan de förbeställda båtarna byggas och säljas – till dem som redan paxat ett exemplar.
(Bild från provkörningsdagen, Candelas Speed Boat AB)