Antalet flygresenärer fortsätter öka i Sverige och marknaden för yrkespiloter är god, både i Sverige och utomlands. Även intresset för att bli fritidsflygare med privatflygcertifikat är stort. Idag finns ungefär 3000 svenska trafikflygarcertifikat för yrkesverksamma piloter och nästan lika många för privatflygare. För att få flyga flygplan eller helikopter krävs en
godkänd pilotutbildning och rätt certifikat för rätt farkost.
Alla pilotutbildningar innehåller både teori och praktik, noga kontrollerade och reglerade av Transportstyrelsen i linje med internationella standarder. De praktiska momenten övas och genomförs på en godkänd flygskola, gärna en så kallad ATO. Flygteorin kan delvis läsas på egen hand men måste även kompletteras och prövas hos en flygskola. De avslutande, skarpa teoriproven, görs online hos Transportstyrelsen. För detta har myndigheten ett särskilt digitalt system - PEXO - där proven genomförs och hanteras. Du anmäler dig till Transportstyrelsen för flygteoriprov och handläggningstiden kan vara upp till två veckor.
Om du drömt om flygcertifikat men inte kommit igång ännu kan det passa att starta studierna nu när skolorna runt om i landet drar igång sin hösttermin! Vill du veta mer om flygteori och hur teoriproven fungerar kan du läsa mer i vår
artikel om flygteori.