Just nu pågår den stora konferensen Transportforum, anordnad av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Forumet är Nordens största årliga evenemang där forskare, makthavare och transportsektorns många aktörer möts för kunskapsutbyte, kontaktskapande och samverkan. I år deltar 400 föreläsare och man räknar med 1600 besökare.
Igår startade Transportforum 2017 i Linköping, inledningstalare var infrastrukturminister Anna Johansson och den stora inledningsföreläsningen hölls av Gabe Klein som ansvarat för trafikplanering i flera amerikanska miljonstäder. Ministern talade om hållbarhet och förändring, Klein talade om hur hans team ändrat stadsmiljöer så att människor istället för bilar kommit i fokus.
På eftermiddagen hölls ett 50-tal sessioner med föredrag, workshops, mingel, samtal och diskussioner kring aktuella teman och intressanta frågor rörande transport på väg, järnväg, sjö och räls. Gårdagens föredrag hamnade om stort och smått, konkreta forskningsresultat och egna erfarenheter kring exempelvis tillgänglighet, trängselskatter, yrkestrafik, trafikens samhällsekonomiska kostnader, framtidens kollektivtrafik, buller, elbilar, cykeltrafik, parkeringsutmaningar och nollvision på väg och järnväg. Även en session hölls om trafikmedicin och hur förare med olika hälsotillstånd kan hjälpas eller hindras i trafiken. Mycket annat berördes också, i många andra sessioner.
Att rätt förare har
rätt körkort räcker naturligtvis inte för en bra och säker trafik eller transportbransch. Detta är beroende av så många olika aspekter som på flera sätt berörs under Transportforums två fullspäckade dagar.
Och idag är det dags för dag två: På agendan finns ännu fler tal, möten och diskussioner. Programmet erbjuder idag över 50 sessioner med planerat innehåll och nästan oändligt många öppna tillfällen till mingel och kontaktskapande. Innan dagen är slut delas även "Stora trafiksäkerhetspriset" ut till någon eller några som verkat för en säkrare trafikmiljö.