Flera rapporter visar att 2015 var det varmaste året någonsin, klimatanpassningar och miljövänligare energialternativ måste spridas överallt i samhället och i världen. Sverige är på god väg och busstrafiken ligger i utvecklingens framkant.
För sex år sedan antog riksdagen tydliga klimat- och energimål till 2020. Man beslutade bland annat att minska utsläppen av växthusgaser med 40 procent och satte även upp en målbild om att
minst 50 procent av den totala energianvändningen ska komma från förnybara energikällor år 2020. Vidare hoppades man att 10 procent av transportsektorns energi skulle utgöras av förnybar energi.
För att veta att landet och energianvändningen är på rätt väg inrättade regeringen en ”kontrollstation” 2015. Under det gågna året har alltså utvecklingen analyserats, klimatarbetet följts upp och kunskapsläget uppdaterats. Resultatet visar att vi kommer nå och överträffa klimat- och energimålen till 2020!
I den positiva utvecklingen är bussarna och busskollektivtrafiken ledande! Den svenska bussbranchen har arbetat starkt mot minskade utsläpp och större andel förnyelsebara drivmedel. Användningen av drivmedlen HVO och RME har ökat stort och många bussar som är byggda för diesel körs även på HVO. I Sverige finns en del specialregler som behöver behållas för att HVO och RME ska kunna fortsätta användas på samma sätt som nu – det är tydligt en del av framgången för den mer miljövänliga busstrafiken.
Under 2000-2014 har antalet bussar med förnybart drivmedel mer än fördubblas och inom kollektivtrafiken är närmare 90% av bussarna förnyelsebart drivna. Även inom den kommersiella busstrafiken ökar andelen miljövänliga bussar så bussbranschen är utan tvekan en ledstjärna och ett föredöme för transportsektorn i stort.
Att välja buss som färdmedel är alltså ett miljövänligt och klokt val på många sätt. Att vara bussförare är att vara en del av denna framkanstsbransch. Här på
fordonskurser.se kan du läsa mer om du kan
ta busskort och bli bussförare.