Amerikanska piloter med europeiska flygcertifikat behövs

flyg
Långlinjerna över Atlanten blir allt fler, även hos lågprisbolaget Norweigan som just nu satsar hårt på långdistansflygningar. Ett trettiotal nya Boeing Dreamliners, utbyggnad på fjärran baser som idag inte har direkttrafik samt mycket stark tillväxt i antalet långflygande passagerare är några av tecknen som visar att Norweigan fokuserar på fler flygningar på längre distanser. I dagsläget flyger bolaget på sju långlinjer, däribland till USA från Sverige. Och det är, enligt bolaget själva, just USA som är i fokus för de fortsatta långdistanssatsningarna.

I takt med det ökade flygandet ökar behovet piloter och kabinpersonal snabbt. Norweigans uttalade mål är att anställa amerikanska piloter och flygvärdinnor ombord. Redan idag har de fler amerikanska flygvärdinnor och stewards anställda än något annat icke-amerikanskt flygbolag och man hoppas på en liknande utveckling för piloterna. Tanken är att de flesta som ska arbeta ombord över Atlanten ska vara stationerade i USA - de ska vara amerikaner.

För att kunna flyga i Europa, för det europeiska bolaget Norweigan, måste piloterna dock ha europeiska pilotutbildningar och flygcertifikat. För detta krävs omfattande fortbildningar och konverteringar. Konverteringskostnaderna betalas av Norweigan och i den bästa av världar (för bolaget) kommer de amerikanska piloterna ha rätt flygcertifikat och god kompetens att flyga de stora Boeing-maskinerna då de alla finns på plats.



Bild från Norweigan: Boeing 787 Dreamliner