En vecka in i juli är nu statistiken för trafikolyckor under årets första halva inrapporterad från polisen till Transportverket. Tyvärr är det dystra siffror. Under januari-juni 2016 omkom 122 personer i vägtrafiken, vilket är avsevärt fler än förra året och 6% högre än genomsnittet för de föregående fyra åren.
79 av de omkomna personerna färdades i bil, ungefär lika många i singelolyckor som i kollision med andra. 13 personer dog på motorcykel, 4 på moped och en på fyrhjuling. 6 personer var cyklister och alla dessa omkom vid krock med motorfordon. Övriga 16 var gående som blev påkörda.
Siffrorna bekymrar och eftersom det nästan alltid är mänskliga faktorer som ligger bakom olyckorna kan man inte nog påpeka vikten av ökad försiktighet, kunskap och ständigt säkerhetstänkande hos bilförare. Förutom mänskliga faktorn orsakas de flesta trafikolyckor av osäkra vägar eller osäkra fordon; En nyservad bil på en bred motorväg med vajerräcken är naturligtvis säkrare än köra med en sliten rishög på en liten dålig landsväg. Att bromsar, däck och varningssignaler fungerar samtidigt som föraren är uppmärksam och kör säkert är avgörande.
Vägverket med flera ansvarar för att hålla de svenska vägarna i gott skick, men du som förare måste alltid ta ansvar för din körning och ditt fordon, oavsett var du kör. Hälften av alla olyckor i Sverige sker med personer som återkommande begår trafiköverträdelser, dessa kan tyvärr inte anses vara säkra körkortsinnehavarare och kör ofta olagligt. Som förare måste du ha god koll på både teori och praktik i trafiken. Genom godkända körkortskurser och förarprov säkerställs detta. Vill du veta mer om körkortskrav finns allt att läsa på våra respektive sidor om
olika körkort och körkortskurser. Vill du veta mer eller få tips om förarprov rekommenderar vi
denna artikel om teoriprov och uppkörning.