Årets isbrytning för viktig sjöfart har startat

sjöfart
Just nu är det mellan -20 och -30 grader längs övre norrlandskusten, vinden driver upp is mot hamnarna och under de senaste dagarna har isbrytning blivit nödvändig för den vinteraktiva sjöfarten.

Svensk industri är beroende av att hamnarna, farlederna och sjöfarten fungerar hela året runt. Vinterklimatet och geografin gör att isbrytning då blir en viktig funktion för att Sveriges produktion och transportnät ska stå sig bra. Sjöfartsverket ansvarar för att hamnarna hålls öppna och att isbrytarna är verksamma där de behövs. Deras uppgift är inte bara att hålla farleder och hamnar öppna - de ska även assistera handelsfartyg med övervakning, dirigering och bogsering under vinstersäsongen.

Sedan mitten av december gäller särskilda "vinterrestriktioner" som reglerar vilken typ av fartyg som kan vistas och få hjälp till havs och i svenska vinterhamnar. Under den gångna veckan tillkom restriktioner för sjöfarten vid Karlsborg-Haraholmen samt Ångermanälven. I dessa vatten är nu isbrytaren Atle igång med säsongens arbete, och där tillåts endast fartyg med lägst isklass II och 2000 dwt befinna sig eller få assistans. I helgen väntas restriktionerna utökas till att även innefatta Skellefteå, Örnsköldsvik samt Mälaren.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare och ett par arbetsfartyg med viss isbrytarkapacitet. Den stora isbrytaren Atle, som nu är i farten, är drygt 104 meter lång och nästan 24 meter bred. Hon kan bryta 1,2 meter jämn is i 3 knops fart. Vid behov hyrs externa resurser in och i Bottenhavet, Bottenviken och på Ålands hav är samarbetet med finska isbrytare gott. Där har redan två finska isbrytare inlett vintersäsongen - och får nu alltså sällskap av Atle.

För att arbeta ombord på en isbrytare, eller inom yrkessjöfarten året om, krävs en gedigen sjöfartsutbildning. Läs mer om sådana utbildningar och certifikat via länken ovan.

(Bilden av Atle är från Sjöfartverkets hemsida)