Arbetsplatsolyckor bör minskas, fler truckkort kan vara steg på vägen

korkort truck & maskin
Varje år rapporteras nästan 100 000 skador och olyckor på svenska arbetsplatser. Arbetsmiljöverket, som löpande samlar statistik, rapporterade förra året att ungefär 31 000 arbetsplatsolyckor ledde till sjukfrånvaro och att 41 människor dog till följd av olyckor på sin arbetsplats. Mindre tillbud som inte orsakade frånvaro från jobbet var dubbelt så många som de som inte orsakade frånvaro. Olyckor till och från arbetet samt arbetssjukdomar som exempelvis långdragna belastningsskador eller asbestexponering ingår inte, men om man räknar med även dessa uppgår siffran till mer än 115 500 olyckor årligen.



Transportbranschen hårt drabbad

Av alla näringsgrenar är det tydligt att transportbranschen står för störst andel olyckor, både det senaste året och under flera år bakåt i tiden. I andra hand kommer byggindustrin och därefter tillverkningsindustrin. Branscher som vård, utbildning, kommunikation, handel och offentlig förvaltning har avsevärt färre arbetsplatsolyckor som lett till frånvaro för personal. Jordbuk och skogsbruk ligger däremellan.

De mest olycksdrabbade arbetsmomenten är:
1. Transportolyckor med hjullastare, truckar eller andra fordon.
2. Fall av personer eller föremål från hög höjd.
3. Felhantering av motordrivna sågar eller maskiner. I skogsbranschen är olyckor med motorkedjesåg det överlägset största problemet.



Många olyckor redan i år

Trots att vi inte hunnit längre än till mitten av april verkar 2016 inte bli något undantag. I år har redan 13 svenskar omkommit i sitt arbete. Orsakerna har varit kollisioner mellan fordon, överkörning av hjullastare i fabriksområde, klämskador i lastmaskin och i autoklavdörr, en ramp som lossnat från sitt fordon, en stålbalk som lossnat från lift, lastaggregat och armatur har ramlat ner och dödat personal, en person har hamnat under en vältande lastbil. Ett par fall från hög höjd har skett och en räddades av sin säkerhetssele. Ett knivmord har inträffat. På två olycksdrabbade arbetsplatser har även dödsfall av ej anställda inträffat; ett mord på en skola och en vägg som föll över en person på ett bygge.



Ansvar för arbetsmiljön

Som arbetsplatsolycka räknas som sagt inte bara de med dödlig utgång. Alla olyckor och tillbud, även de som inte ens orsakar sjukfrånvaro, räknas. I god och säker arbetsmiljö ingår fysiska, psykologiska och sociala arbetsförhållanden – det är alltså mer än maskiner som måste fungera positivt och tryggt för alla anställda. Det är alltid arbetsgivarens ansvar att arbetsmiljön är god och att ingen blir sjuk eller skadar sig i samband med sitt arbete.

Arbetsmiljöverket gör regelbundna inspektioner på arbetsplatser och i branscher där riskerna är stora. Helst vill man naturligtvis förebygga skador och olyckor innan de sker så rekommendationer och vägledning för en bättre arbetsmiljö är en stor del av myndighetens uppgift.

Att undkomma arbetsplatsolyckor görs bäst genom säker och kontrollerad miljö, välfungerande fordon och maskiner samt – naturligtvis – kompetent personal som har de kunskaper som krävs för att säkert hantera maskiner, människor och rutiner i en trygg och trivsam miljö. På senare tid har allt fler oroliga röster höjts kring utformning av arbetsmiljö och arbetstid eftersom flera olyckor skett under stress eller i dåligt anpassade utrymmen. För att hinna med sina arbetsuppgifter uppstår stress och slarv vilket ökar olycksriskerna markant. Siffror och undersköningar visar även att chefen på arbetsplatsen är ytterst viktig – om han eller hon betonar vikten av säkerhet och prioriterar det före produktion så förhindras ohälsa, skador och dödsfall på jobbet.

I en nyligen publicerad doktorsavhandling i psykologi påpekar forskaren Malin Mattson att ”ett bonussystem med otydligt formulerade mål och fokus på produktion kan innebära ett ökat risktagande. På motsatt sätt kan säkerheten främjas om ett bonussystem används för att tydligt förmedla vikten av att prioritera säkerhet.”



Maskiner och truckar orsakar många olyckor

Olyckor med mobila, stationära eller handhållna maskiner utgör cirka 20% av den totala mängden anmälda arbetsplatsolyckor. I 20% av dessa är någon form av truck inblandad. Trucken är absolut den maskin som är inblandad i flest anmälningar om arbetsolyckor som leder till sjukfrånvaro från arbetet. Därefter följer olyckor med sågar, slipmaskiner och borrar.

Senaste statistiken visar att det händer 800 arbetsskador eller olyckor med truck varje år! Självfallet bör riskmoment i samband med truckanvändning minskas och åtgärdas så att färre skador uppstår. Inspektioner på arbetsplatser är ett sätt, men det behövs även godkända utbildningar och förebyggande åtgärder i arbetsmiljön. Både arbetsgivare, platschefer och arbetstagare behöver utbildas och skaffa särskilda kompetenser för att köra truck, använda dem i arbete och för vissa arbetsledare övervaka och förbereda truckarbetet.

Alla som framför truck eller maskin måste ha kompetens för det och det är alltid truckförarens uppdragsagivare som ser till att ställda krav uppfylls. Varje truckförare och maskinförare ska dock kunna uppvisa dokumenterade kunskaper och för detta erbjuds en uppsjö av kurser och utbildningar. När man går en truckutbildning eller maskinförarutbildning som anordnas av en branschgodkänd kursarrangör och klarar deras standardiserade tester får man så kallade truckkort eller maskinförarkort. Vid utbildning för säker hantering av motorkedjesåg eller röjsåg kan man skaffa så kallat motorsågskörkort.



Hur går en truckutbildning till?

De grundläggande truckutbildningarna fokuserar på låglyftande truckar som plocktruck, åktruck och ledstaplare. Ytterligare utbildning erbjuds förare av höglyftande truckar som motviktstruck, ståstaplare, skjutstativtruck och smalgångstruck. Några utbildare erbjuder dessutom en eller två påbyggnadsutbildningar för ännu större truckar.

Truckutbildningar rekommenderas vara 2-5 dagar beroende på hur många moment och vilken typ av truckar som ska gås igenom. Ungefär hälften av tiden läggs på teori om exempelvis olika trucktyper och dess konstruktion, tillsyn, godshantering, ergonomi, arbetsskyddslagar och trafiklagar. Andra hälften av tiden läggs på praktiskt övningskörning, materialhantering, tillsyn och arbete i eller från förarplatsen. De praktiska momenten kan varieras utifrån kursdeltagarnas behov och erfarenheter.

Efter godkänt teori- och praktikprov utfärdas utbildningsintyg, så kallat truckkort.

Alla ovanstående områden måste en truckförare lära sig för att säkert kunna framföra sitt fordon. En alltför kort utbildning, exempelvis snabbkurser som erbjuds på en halvdag, ger bara några minuters utrymme till varje moment. Det säger sig själv att sådana kursupplägg inte är tillräckliga och att mer tid bör investeras. I längden kan det bli dyrare att inte satsa på en ordentlig utbildning.



Var och till vilket pris erbjuds truckutbildningar?

Utbildningarna kan göras hos ett antal godkända kursarrangörer, lista här. Är man hos dem i en eller flera dagar ingår ofta lunch eller fika i deras erbjudanden. De har då, med största sannolikhet, även allt material och alla typer av truckar som behövs för de praktiska övningarna. Många arrangörer erbjuder sig även att komma med hela kurspaketet till en arbetsplats för att utbilda dem som finns där, med fördel med de maskiner som är aktuella på just den arbetsplatsen.

Eftersom marknaden för kursarrangörer är fri kan priserna sättas på olika sätt. Hur mycket en truckutbildning kostar varierar efter upplägg, anordnare, målgrupp, kurslängd och naturligtvis justeringar efter önskemål. Tänk på att alltid kolla pris exklusive moms och var uppmräksam på huruvida eventuell litteratur och material ingår i kursavgiften. Ett riktmärke för pris kan vara 3000:- per deltagare. Det är sällan deltagaren själv som står för kurskostnaden, istället betalas utbidlningen av arbetsgivaren. Det är ju dennes intresse att alla anställda har vad som krävs för att få arbetet utfört både säkert och effektivt.

Innan du köper din kurs är det vitkigt att se till så att utbildaren är godkänd av branschen – annars kommer du inte att kunna få ett giltigt truckkort. Sådana utfärdas endast av branschorgansiationerna.

Vill du veta mer om hur man skaffar ”körkort” och en godkänd utbildning för en viss maskin eller ett visst fordon kan du läsa mer på fordonskurser.se.

Skärpning behövs inför förarprov till körkort

korkort Varje sommar är trycket högt på alla platser där det ordnas förarprov – det vill säga uppkörningar och teoriprov för körkort. Främst för att... Läs mer

Kunskapskrav för maskinförare ändras dramatiskt

Under hösten har maskintillverkargiganten Caterpillar lanserat två nya bandgrävare med automatiserade digitala gräv- och mätsystem som standard. Sensorer och datorer är inte längre något valbart tillv...

Från nästa vecka får du betala ny körkortsavgift

Från och med 1 januari 2018 gäller en ny körkortsavgift som alla körkortstagare behöver betala till Transportstyrelsen. Tidigare har man, för att skaffa ett körkort, betalat flera avgifter för bland a...

Första simulatorn för tunga godståg till lokförarutbildning

Tidigare i höstas levererade VTI (Statens oberoende Väg- och Transportforskningsinstitut) sin första simulator för tunga godståg. De har i åratal utvecklat tågsimulatorer, sammanställt hårdvara och eg...

Nya regler för hjälmar på MC, moped och terrängfordon

För dig som använder (eller borde använda) hjälm på fordon eller maskiner är det av stor vikt att hålla koll på Transportstyrelsen skyddshjälmsföreskrifter. Däri tydliggörs vilka regler som gäller för...

Utveckling av säkrare drönare utan pilot

Just nu utvecklas branschen kring obemannade luftfarkoster, så kallade drönare eller UAV, i rasande fart. Det som för några år sedan eventuellt kändes som en surrande fluga är nu högteknologisk magi....