Lokförares dröm om tunga godståg?

tåg
Drömmer du om att köra riktigt tunga godstransporter? Transportera hundratals ton på släp? Köra enorma lastvagnar på räls? Då är ditt drömyrke utan tvekan att vara lokförare på någon av järnvägens stora godstransportfirmor. En av dem, Green Cargo AB, har de senaste veckorna slutit ett avtal om två nya lok: Sexaxliga Transmontanalok med en dragkraft upp till 3000 ton! Det är dubbelt så mycket som ett konventionellt RC-lok! Om ett år kommer loken att levereras och i slutet av sommaren 2018 kommer de att köras på svenska järnvägen.

Logistikföretaget Green Cargo ägs av svenska staten och sköter godstransporter med tåg, ofta i samarbete med andra tågbolag och vägtransportfirmor, för att skapa miljö- och kostnadseffektiva lösningar för transporter. De har nästan två tusen anställda personer, 5000 tågvagnar och 360 lok. Varje dag kör de 400 godståg genom landet, 41 varv runt jorden, vilket motsvarar ungefär 10 000 lastbilstransporter. De eldrivna transporterna på räls kommer 300 gånger längre än lastbilar med motsvarande utsläppsnivåer så även om enorma mängder gods fraktas sparas miljön. Även när man kör de allra största loken och tyngsta tågen.

De nya stora loken, som är igång om ungefär ett år, kommer alltså ha en överlägsen dragkraft och samtidigt en optimerad el-bromsning. Det är viktigt för att både öka och sakta farten med de riktigt tunga tågseten. Med rätt beräkningar av typografi och sträckor kommer man kunna göra körningarna mer smidiga och energisnåla.