Erfarna piloter och kabinpersonal lockas från konkurser

flyg
De europeiska flygbolagen Alitalia, Air Berlin och Monarch har den senaste tiden hamnat på obestånd, konkurser hotar och flygbolagen säljer ut sin verksamhet till andra. Det gör att andra europeiska flygbolag ges chansen att växa genom dessas undergång.

Dels försöker Lufthansakoncernen bygga ut sin bas med nu billiga lågprisbolag och Easyjet försöker sprida och stärka sin position utanför England då man inte vet hur Brexit kommer påverka framtidens flygbransch på hemmaplan – här passar det fint att överta verksamhet från andra. Dels försöker Norweigan och Easyjet ta över de dalande flygbolagens inarbetade strukturer med linjenät och flygplansflottor för kort- och medeldistanstrafik – här blir Monrachs slots på Gatwick en bra hub för det norska bolagets trafik och Monarchs Airbus-flotta passar bra i det växande brittiska bolaget. Flera intressenter slåss alltså om att ta över det man vill och kan från dem som gått under.

I spåren av de nämnda flygbolagens undergång verkar dock det mest attraktiva vara de ”mjuka produkterna”: Efterfrågan på utbildad och erfaren personal från de försvagade flygbolagen är riktigt stor. Både piloter och kabinbesättning med relevanta flygutbildningar och är guld värda. I dagens utbredda pilotbrist efterfrågas särskilt erfarna piloter och kaptener; de lockas exempelvis med hundra tusen kronor i engångssummor eller förbättrade arbetsvillkor för att skriva på ett anställningsavtal med någon ny arbetsgivare. Många flygbolag har redan kallat till rekryteringsmöten med de arbetslösa piloterna och samma sak väntas hända med den arbetslösa kabinpersonalen.

Den enes död kan som vanligt bli någon annans bröd.