Ny pedagogik och fler moment kan hjälpa den som vill ta körkort

korkort
Dagens förarutbildningar och förarprov behvöver bli ännu bättre för att öka tryggheten och säkerheten i trafiken! Det visar en färsk rapport från Statens Väg- & Transportforskningsinstitut.

När svenskar i allmänhet pratar om att ta körkort pratar man om hur lång tid det tar, hur mycket det kostar eller hur klurigt det kan vara att fixa förarproven. Forskarna, och Trafikskolornas Riksförbund, vill hellre att debatten och samtalen ska handla om hur bra utbildningarna är eller kan vara, hur de ska stärka trafiksäkerheten i Sverige och vad som behövs för att körskoleelever ska bli riktigt bra förare i trafiken. Unga körkortstagare är nämligen den grupp som löper störst risk för att bli inblandad i olyckor. Detta beror troligen på bristande kunskap, insikt, riskmedvetenhet och körerfarenhet - förmågor som man bör kunna få genom en riktigt bra körkortsutbildning.

Den senaste forskningen visar alltså att det finns en del förbättringspotential! Framförallt måste ny pedagogik och modernare metoder användas för att eleverna ska kunna öka sin förståelse för trafiksituationer och för sitt eget agerande på vägarna. Istället för att vara passiva åhörare under teorilektioner eller körlektioner behöver de få tillfällen att leva sig in, diskutera och uppleva så mycket som möjligt. För detta krävs modernare undervisningmetoder, förnyat kursupplägg och fler samtalsmöjligheter.

För att alla ska kunna ta till sig undervisningen behöver även material och kurspass finnas tillgängliga på flera språk och med fler individuella anpassningar, menar forskarna. Individer skiljer sig inte bara genom språk, även erfarenhet, förståelse, mognad, socioekonomisk bakgrund, grupptryck och värderingar hos eleven varierar mycket och spelar stor roll för att ta till sig en bra körkortsutbildning.

För att ingen ska missa någon viktig lärdom, även om man inte läser eller körtränar på trafikskola, kan fler moment av körkortsutbildningarna bli obligatoriska att genomföra med en utbildad trafiklärare. Exempelvis körning i mörker, oväder, tät trafik och omkörningar kan behöva övas med kunnig lärare snarare än med en privat handledare. Trafiklärarnas kompetens måste troligen uppdateras och kvalitetssäkras för att bli ännu bättre och rutiner för förarprov bör också ses över, enligt forskarrapporten.

Eftersom det är svårt att avgöra vad en elev kan innan han eller hon kommer till förarproven, särskilt om personen är så kallad privatist och inte kört på en trafikskola, föreslås att man ska se över möjligheter till obligatoriska "för-prov" innan de skarpa proven. Det kan vara bra en förberedelse och minska press på både elever, lärare och provförrättare.

Innan sådana "för-prov" är möjliga försöker Trafikverket, som ansvarar för proven, sprida god för-förståelse genom filmer som denna:



Mer om vad forskningsrapporten säger och rekommenderar kan du läsa i vår artikel "Bättre körkortsutbildningar i framtiden".